Koulukiusaaminen yläkoulussa : Oppilaiden näkökulma
Huusko, Maarit; Huurinainen, Suvi-Jaana; Malinen, Jenni (2012)
Huusko, Maarit
Huurinainen, Suvi-Jaana
Malinen, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133354
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata oppilaiden tunteita, ajatuksia ja mielipiteitä koulukiusaamisesta sekä oppilaiden ja kouluhenkilökunnan toimintaa koulukiusaamistilanteissa
Kauppis-Heikin yläkoulussa Iisalmessa oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin myös kiusaamisen yleisyyttä sekä kiusaamiseen puuttumista. Tutkimuksen tavoitteena oli tietoisuuden lisääminen ja uusien näkökulmien antaminen koulukiusaamisesta sekä yläkoululaisten kouluhyvinvoinnin parantaminen.
Tämä tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoidun kysymyslomakkeen avulla sähköisesti Internetissä Iisalmen Kauppis-Heikin yläkoululaisille. Tutkimukseen osallistui 109
yläkoululaista. Vastausprosentti oli 54. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja tulokset kuvattiin tunnuslukujen, kuten frekvenssien ja prosenttien avulla. Avoimista vastauksista kirjattiin tuloksiin merkityksellisiä yläkoululaisten ajatuksia ja mielipiteitä.
Tutkimuksesta saatiin käyttökelpoista tietoa koulukiusaamisesta oppilaiden ajatuksien, tunteiden sekä mielipiteiden kautta, jotta puuttumista voitaisiin edelleen parantaa koulussa. Tulosten mukaan koulukiusaamista ei aina havaita. Yläkoululaisista suurin osa oli kuitenkin nähnyt
opettajan puuttuvan kiusaamiseen sitä havaitessaan. Oppilaiden mielestä kiusaamiseen puuttumien oli tärkeää. Merkittävää oli, että tytöt kiusasivat kolme kertaa enemmän kuin pojat. Yläkoululaiset kertoivat tuntevansa kiusaamistilanteita nähdessään eniten hämmennystä, vihaa ja surua. Sivustaseuraajien tunteet vaihtelivat verrattuna
muihin oppilaisiin. He olivat hämmentyneempiä ja surullisempia kiusaamistilanteita nähdessään. Sivustaseuraajat puuttuivat vähemmän näkemiinsä kiusaamistilanteisiin kuin muut yläkoululaiset, koska pelkäsivät itseään kiusattavan.
Mittari ja tutkimuksen tulokset tuottivat paljon tietoa, joita voidaan hyödyntää jatkossa, kun halutaan selvittää oppilaiden ajatuksia, tunteita sekä mielipiteitä koulukiusaamiseen liittyen.
Kauppis-Heikin yläkoulussa Iisalmessa oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin myös kiusaamisen yleisyyttä sekä kiusaamiseen puuttumista. Tutkimuksen tavoitteena oli tietoisuuden lisääminen ja uusien näkökulmien antaminen koulukiusaamisesta sekä yläkoululaisten kouluhyvinvoinnin parantaminen.
Tämä tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoidun kysymyslomakkeen avulla sähköisesti Internetissä Iisalmen Kauppis-Heikin yläkoululaisille. Tutkimukseen osallistui 109
yläkoululaista. Vastausprosentti oli 54. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja tulokset kuvattiin tunnuslukujen, kuten frekvenssien ja prosenttien avulla. Avoimista vastauksista kirjattiin tuloksiin merkityksellisiä yläkoululaisten ajatuksia ja mielipiteitä.
Tutkimuksesta saatiin käyttökelpoista tietoa koulukiusaamisesta oppilaiden ajatuksien, tunteiden sekä mielipiteiden kautta, jotta puuttumista voitaisiin edelleen parantaa koulussa. Tulosten mukaan koulukiusaamista ei aina havaita. Yläkoululaisista suurin osa oli kuitenkin nähnyt
opettajan puuttuvan kiusaamiseen sitä havaitessaan. Oppilaiden mielestä kiusaamiseen puuttumien oli tärkeää. Merkittävää oli, että tytöt kiusasivat kolme kertaa enemmän kuin pojat. Yläkoululaiset kertoivat tuntevansa kiusaamistilanteita nähdessään eniten hämmennystä, vihaa ja surua. Sivustaseuraajien tunteet vaihtelivat verrattuna
muihin oppilaisiin. He olivat hämmentyneempiä ja surullisempia kiusaamistilanteita nähdessään. Sivustaseuraajat puuttuivat vähemmän näkemiinsä kiusaamistilanteisiin kuin muut yläkoululaiset, koska pelkäsivät itseään kiusattavan.
Mittari ja tutkimuksen tulokset tuottivat paljon tietoa, joita voidaan hyödyntää jatkossa, kun halutaan selvittää oppilaiden ajatuksia, tunteita sekä mielipiteitä koulukiusaamiseen liittyen.