PERUSKOULULAISTEN LIIKA PELAAMINEN JA INTERNETIN KÄYTTÖ : KIRJALLISUUSKATSAUS TERVEYDEN EDISTÄMISEN MENETELMISTÄ
Frantti-Malinen, Ulla (2012)
Frantti-Malinen, Ulla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133348
Tiivistelmä
Liika pelaaminen ja hallitsematon internetin käyttö ovat nuorilla monitasoisia ilmiöitä, jotka voivat aiheuttaa psyykkisiä, fyysisiä, sosiaalisia sekä taloudellisia vaikutuksia nuoren elämään. Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata millaisia terveyden edistämisprosesseja ja varhaisen puuttumisen menetelmiä on käytetty lasten ja nuorten liian pelaamisen ja netin käytön haittojen ennaltaehkäisys-sä. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin kansainväliset tieteelliset tutkimukset, joissa kuvataan terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisyn prosesseja, joiden tavoitteena on vähentää 7-18-vuotiaiden koululaisten liikaa pelaamista tai internetin käyttöä ja niistä aiheutuvia terveysongelmia. Aineisto kerättiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää käyttäen. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kaksi tutkimusta koulutusinterventio Hollannista ja terapiainterventio Kiinasta.
Aineiston analyysissa nousivat esiin seuraavat teemat: terveyden edistämisen prosessit, terveyden edistämistoiminnan seuranta, arviointi ja jatkuvuus, omistajuus ja osallisuus, asiantuntemus ja moniammatillinen yhteistyö, mittaaminen ja määrittelyt sekä siirrettävyys. Tutkimusanalyysissa kiinnitettiin huomiota intervention organisaatio-, yhteisö- ja omistajuustekijöihin, jotka vaikuttavat projektin sitoutumisprosessiin ja jatkuvuuteen. Kirjallisuuskatsaukseen sisältyvissä tutkimuksissa ei arvioitu yhteisötason muutoksia. Opinnäytetyön perusteella ei löytynyt viitteitä siitä, että kouluterveydenhuolto osallistuisi peli- ja nettihaittojen ennaltaehkäisytyöhön ja terveyden edistämisen prosesseihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että terveyden edistämisen prosessien tutkimusta, joka kohdistuu lasten ja nuorten pelaamiseen ja/tai netin käyttöön, ei ole olemassa Suomessa ja tätä tutkimusta löytyy hyvin vähäisessä määrin ulkomailta. Opinnäytetyö on ensimmäinen suomalainen tutkimus, joka tarkastelee nuoren pelaamisen ja internetin käyttöympäristöä kokonaisuudessaan. Opinnäytetyön perusteella tutkimus pitäisi suunnata terveyden edistämistoimintaan, jolla pyritään vähentämään ja ennaltaehkäisemään pelaamisesta ja internetin käytöstä aiheutuvia haittoja ja ongelmia nuorilla. Tutkimus tulisi suunnata nuorten lähipalveluihin ja lähiyhteisöihin, joista koulu on tärkein.
Aineiston analyysissa nousivat esiin seuraavat teemat: terveyden edistämisen prosessit, terveyden edistämistoiminnan seuranta, arviointi ja jatkuvuus, omistajuus ja osallisuus, asiantuntemus ja moniammatillinen yhteistyö, mittaaminen ja määrittelyt sekä siirrettävyys. Tutkimusanalyysissa kiinnitettiin huomiota intervention organisaatio-, yhteisö- ja omistajuustekijöihin, jotka vaikuttavat projektin sitoutumisprosessiin ja jatkuvuuteen. Kirjallisuuskatsaukseen sisältyvissä tutkimuksissa ei arvioitu yhteisötason muutoksia. Opinnäytetyön perusteella ei löytynyt viitteitä siitä, että kouluterveydenhuolto osallistuisi peli- ja nettihaittojen ennaltaehkäisytyöhön ja terveyden edistämisen prosesseihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että terveyden edistämisen prosessien tutkimusta, joka kohdistuu lasten ja nuorten pelaamiseen ja/tai netin käyttöön, ei ole olemassa Suomessa ja tätä tutkimusta löytyy hyvin vähäisessä määrin ulkomailta. Opinnäytetyö on ensimmäinen suomalainen tutkimus, joka tarkastelee nuoren pelaamisen ja internetin käyttöympäristöä kokonaisuudessaan. Opinnäytetyön perusteella tutkimus pitäisi suunnata terveyden edistämistoimintaan, jolla pyritään vähentämään ja ennaltaehkäisemään pelaamisesta ja internetin käytöstä aiheutuvia haittoja ja ongelmia nuorilla. Tutkimus tulisi suunnata nuorten lähipalveluihin ja lähiyhteisöihin, joista koulu on tärkein.