Markkinointisuunnitelma Case: Ringetteseura Blue Rings
Seppälä, Minna (2012)
Seppälä, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282634
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on markkinointisuunnitelman laatiminen ringetteseura Blue Ringsin edustusjoukkueelle. Lähtökohtana on pidetty suunnitelman toteutuskelpoisuutta käytännössä sekä suunnitelman reaalisuutta. Opinnäytetyö on toteutettu projektityönä, jossa on käytetty benchmarkkauksen lisäksi sekä kvalitatiivisia että empiirisiä tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta; teoreettinen viitekehys sekä empiirinen osio. Teoriana opinnäytetyössä on käytetty markkinoinnin perinteisiä menetelmiä. Lisäksi teoriaviitekehys perustuu sponsorointiin ja sen merkitykseen urheilumarkkinoinnissa. Empiirisessä osiossa tuon esille työn tuloksia ja johtopäätöksiä. Muun muassa yhteistyö- eli sponsorisopimusten saavuttamisesta.
Ringetteseura Blue Rings on vuonna 2010 perustettu seura, jonka tarkoituksena on edistää ja kehittää tyttöjen ja naisten kilpailuun perustuvaa ringetteharrastusta. Seura on rakennettu kas-vattajaseurojen Nurmijärven Seven Ringettes Associationsin, Keravan Shakers ringeten ja Tuusula ringeten ympärille. Tavoitteena on rakentaa seuratoimintaa yli joukkuerajojen ja yhdistää kasvattajaseurojen toimintaa perustamalla kilpajoukkueet pääosin kasvattajaseurojen pelaajista. Ringette lajina on hyvin pieni ja harrastajamäärät eivät ole kovin suuria, sen vuoksi yhdistelmäjoukkue antaa lähiseudun pelaajille ainutlaatuisen mahdollisuuden toteuttaa itseään lajin parissa.
Lajin heikko näkyvyys niin lähialueilla kuin kansallisesti tuottaa haastetta markkinoinnin to-teuttamiseen. Seurat eivät pysy markkinoinnin murroksessa mukana, joten esimerkiksi internetin mukanaan tuomat mahdollisuudet ja sosiaalisen median hyväksikäyttö on hyvin vähäistä. Näkyvyyden puute aiheuttaa ongelmia, kuten sponsoreiden hankinta on vaativaa, sillä yritykset eivät tiedä, mitä he lähtevät tukemaan. Opinnäytetyössä pyrittiin luomaan selkeä pohja markkinoinnin rakentamiselle, jossa on otettu huomioon markkinoinnin murroksen mukanaan tuomat mahdollisuudet.
Opinnäytetyön markkinointisuunnitelman rakentamisessa on hyödynnetty pääasiassa erilaisia markkinoinninkeinoja keskittyen urheilumarkkinointiin ja sponsorointiin. Suunnitelman pohjana käytetään Blue Rings edustuksen viime vuoden toimintasuunnitelmaa ja sen toteutumista käytännössä. Näiden pohjalta on laadittu kehitysehdotuksia tulevan kauden 2011–2012 mark-kinointitoimenpiteille.
Ringetteseura Blue Rings on vuonna 2010 perustettu seura, jonka tarkoituksena on edistää ja kehittää tyttöjen ja naisten kilpailuun perustuvaa ringetteharrastusta. Seura on rakennettu kas-vattajaseurojen Nurmijärven Seven Ringettes Associationsin, Keravan Shakers ringeten ja Tuusula ringeten ympärille. Tavoitteena on rakentaa seuratoimintaa yli joukkuerajojen ja yhdistää kasvattajaseurojen toimintaa perustamalla kilpajoukkueet pääosin kasvattajaseurojen pelaajista. Ringette lajina on hyvin pieni ja harrastajamäärät eivät ole kovin suuria, sen vuoksi yhdistelmäjoukkue antaa lähiseudun pelaajille ainutlaatuisen mahdollisuuden toteuttaa itseään lajin parissa.
Lajin heikko näkyvyys niin lähialueilla kuin kansallisesti tuottaa haastetta markkinoinnin to-teuttamiseen. Seurat eivät pysy markkinoinnin murroksessa mukana, joten esimerkiksi internetin mukanaan tuomat mahdollisuudet ja sosiaalisen median hyväksikäyttö on hyvin vähäistä. Näkyvyyden puute aiheuttaa ongelmia, kuten sponsoreiden hankinta on vaativaa, sillä yritykset eivät tiedä, mitä he lähtevät tukemaan. Opinnäytetyössä pyrittiin luomaan selkeä pohja markkinoinnin rakentamiselle, jossa on otettu huomioon markkinoinnin murroksen mukanaan tuomat mahdollisuudet.
Opinnäytetyön markkinointisuunnitelman rakentamisessa on hyödynnetty pääasiassa erilaisia markkinoinninkeinoja keskittyen urheilumarkkinointiin ja sponsorointiin. Suunnitelman pohjana käytetään Blue Rings edustuksen viime vuoden toimintasuunnitelmaa ja sen toteutumista käytännössä. Näiden pohjalta on laadittu kehitysehdotuksia tulevan kauden 2011–2012 mark-kinointitoimenpiteille.