Sisäinen viestintä yrityksen henkilöstön näkökulmasta : Case: Yritys X Oy
Kämäräinen, Katja (2012)
Kämäräinen, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232459
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa kohdeyrityksen henkilöstön viestintäkäyttäytymistä, mielipiteitä yrityksen sisäisestä viestinnästä, sisäisestä tiedottamisesta ja sisäisen viestinnän eri viestintäkanavista. Tutkimuksessa kartoitetaan myös henkilöstön sisäisen viestinnän kehittämisideoita.
Sisäinen viestintä on rajattu käsittelemään sisäistä tiedonkulkua, tiedonsaantimahdollisuuksia ja tiedottamista, jotka kohdistuvat omaan työhön ja työtehtäviin, yrityksen toimintaan ja strategiaan sekä henkilöstöasioihin.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa kohdeyrityksen keskeisimpien sisäisen viestinnän viestintäkanavien käytöstä henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mistä kanavista henkilöstö nykyisin saa tietoa ja minkä viestintäkanavien kautta tieto henkilöstön mielestä välittyisi nykyistä tehokkaammin. Tutkimuksessa kartoitetaan myös sitä, mistä asioista henkilöstö saa nykyisin tietoa, mistä asioista toivottaisiin lisää tietoa ja keneltä se tietoa ensisijaisesti saa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa määritellään aluksi viestintää ja sisäisen viestinnän tehtäviä, tavoitteita ja sisältöjä. Sisäiseen viestintään keskitytään työviestinnän, johdon ja esimiehen viestinnän, strategiaviestinnän, osastojen välisen viestinnän, henkilöstöviestinnän ja sisäisen tiedottamisen näkökulmista. Lisäksi käydään läpi sisäisen viestinnän eri kanavia kasvokkain viestinnässä, kirjallisessa viestinnässä ja sähköisessä viestinnässä. Lopuksi esitetään alan kirjallisuudessa mainittuja keskeisimpiä sisäisen viestinnän haasteita.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että henkilöstö on yleisesti ottaen pääosin melko tyytyväinen kohdeyrityksen sisäiseen viestintään. Kiitosta henkilöstöltä sisäisessä viestinnässä saivat koko yrityksen yhteiset tiedotustilaisuudet ja sähköposti nopeana viestintäkanavana. Sisäinen tiedottaminen koettiin luotettavaksi ja ajankohtaiseksi. Tutkimuksen perusteella kohdeyrityksen sisäisessä viestinnässä olisi kuitenkin joitakin kehityskohteita. Sähköposti vaikuttaa olevan pääasiallinen sisäisen viestinnän kanava yrityksessä. Henkilöstö toivoisi sähköisten viestintäkanavien rinnalle nykyistä enemmän henkilökohtaista kasvokkain viestintää, kasvokkain keskustelua esimiehen kanssa ja tiimipalavereja. Intranet koettiin tärkeänä ja tarpeellisena viestintäkanavana, mutta sen aktivoiminen sisäisen viestinnän ajankohtaiseksi kanavaksi edellyttäisi henkilöstön mielestä intranetin sisällön päivittämistä ja käytettävyyden kehittämistä.
Sisäinen viestintä on rajattu käsittelemään sisäistä tiedonkulkua, tiedonsaantimahdollisuuksia ja tiedottamista, jotka kohdistuvat omaan työhön ja työtehtäviin, yrityksen toimintaan ja strategiaan sekä henkilöstöasioihin.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa kohdeyrityksen keskeisimpien sisäisen viestinnän viestintäkanavien käytöstä henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mistä kanavista henkilöstö nykyisin saa tietoa ja minkä viestintäkanavien kautta tieto henkilöstön mielestä välittyisi nykyistä tehokkaammin. Tutkimuksessa kartoitetaan myös sitä, mistä asioista henkilöstö saa nykyisin tietoa, mistä asioista toivottaisiin lisää tietoa ja keneltä se tietoa ensisijaisesti saa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa määritellään aluksi viestintää ja sisäisen viestinnän tehtäviä, tavoitteita ja sisältöjä. Sisäiseen viestintään keskitytään työviestinnän, johdon ja esimiehen viestinnän, strategiaviestinnän, osastojen välisen viestinnän, henkilöstöviestinnän ja sisäisen tiedottamisen näkökulmista. Lisäksi käydään läpi sisäisen viestinnän eri kanavia kasvokkain viestinnässä, kirjallisessa viestinnässä ja sähköisessä viestinnässä. Lopuksi esitetään alan kirjallisuudessa mainittuja keskeisimpiä sisäisen viestinnän haasteita.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että henkilöstö on yleisesti ottaen pääosin melko tyytyväinen kohdeyrityksen sisäiseen viestintään. Kiitosta henkilöstöltä sisäisessä viestinnässä saivat koko yrityksen yhteiset tiedotustilaisuudet ja sähköposti nopeana viestintäkanavana. Sisäinen tiedottaminen koettiin luotettavaksi ja ajankohtaiseksi. Tutkimuksen perusteella kohdeyrityksen sisäisessä viestinnässä olisi kuitenkin joitakin kehityskohteita. Sähköposti vaikuttaa olevan pääasiallinen sisäisen viestinnän kanava yrityksessä. Henkilöstö toivoisi sähköisten viestintäkanavien rinnalle nykyistä enemmän henkilökohtaista kasvokkain viestintää, kasvokkain keskustelua esimiehen kanssa ja tiimipalavereja. Intranet koettiin tärkeänä ja tarpeellisena viestintäkanavana, mutta sen aktivoiminen sisäisen viestinnän ajankohtaiseksi kanavaksi edellyttäisi henkilöstön mielestä intranetin sisällön päivittämistä ja käytettävyyden kehittämistä.