Venäläisasiakkaiden ostokäyttäytyminen ja ostosmatkailun tulevaisuuden näkymät Lappeenrannan alueella
Lampola, Heidi; Kuronen, Miina (2012)
Lampola, Heidi
Kuronen, Miina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172279
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lappeenrantalaisen kauppakeskuksen venäläisasiakkaiden ostokäyttäytymistä. Tutkimus lähti toimeksiantajan tarpeesta, sillä sen venäläisasiakkaita ei ollut aiemmin tutkittu. Koska ostosmatkailu on ajankohtainen aihe Lappeenrannan alueella, tulevaisuuden näkymät otettiin toiseksi tutkimuskohteeksi.
Tutkimus tehtiin käyttämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä ja teemahaastattelua. Kysely toteutettiin kauppakeskuksen tiloissa jakamalla kyselylomakkeita venäläisasiakkaille. Vastauksia saatiin 144 kappaletta. Tulevaisuuden näkymiä selvitettiin asiantuntijahaastatteluilla sekä tutkimalla ajankohtaisia uutisia.
Työn teoriaosuus koostuu kuluttajakäyttäytymisestä, siihen vaikuttavista tekijöistä ja ostospäätösprosessista, venäläisen kulttuurin ominaispiirteistä sekä historian ja kansantalouden vaikutuksista siihen. Teoriassa käsiteltiin myös venäläisten ostosmatkailun prosessia sekä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tyypillinen venäläisasiakas on 20–49-vuotias työssäkäyvä ostoslomamatkailija, joka käy Lappeenrannassa omalla autolla tai bussilla useita kertoja vuodessa. Asiakas viipyy 1–2 päivää tehden ostoksia ja mahdollisesti yöpyen alueella. Venäläisasiakkaat eivät juuri tienneet kauppakeskuksen olomassaolosta. Suurin osa oli löytänyt kauppakeskuksen itse tai tuttavan suosituksesta. Kauppakeskuksen palveluihin ja tarjontaan venäläisasiakkaat ovat pääasiallisesti tyytyväisiä.
Lappeenrannan tulevaisuus venäläisten ostosmatkailun kannalta näyttää lupaavalta. Matkustajamäärien ja Tax Free -myyntien uskotaan jatkavan kasvuaan. Haastatteluissa selvisi, että tulevaisuudessa kauppakeskuksen tulisi pysyä kehityksessä ja tarkistaa tarjontaa myös venäläisten kysyntää vastaavaksi. Yhteismarkkinointia keskustan kauppakeskusten välillä sekä yhteistyötä muiden matkailutahojen kanssa tulisi harkita.
Tutkimus tehtiin käyttämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä ja teemahaastattelua. Kysely toteutettiin kauppakeskuksen tiloissa jakamalla kyselylomakkeita venäläisasiakkaille. Vastauksia saatiin 144 kappaletta. Tulevaisuuden näkymiä selvitettiin asiantuntijahaastatteluilla sekä tutkimalla ajankohtaisia uutisia.
Työn teoriaosuus koostuu kuluttajakäyttäytymisestä, siihen vaikuttavista tekijöistä ja ostospäätösprosessista, venäläisen kulttuurin ominaispiirteistä sekä historian ja kansantalouden vaikutuksista siihen. Teoriassa käsiteltiin myös venäläisten ostosmatkailun prosessia sekä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tyypillinen venäläisasiakas on 20–49-vuotias työssäkäyvä ostoslomamatkailija, joka käy Lappeenrannassa omalla autolla tai bussilla useita kertoja vuodessa. Asiakas viipyy 1–2 päivää tehden ostoksia ja mahdollisesti yöpyen alueella. Venäläisasiakkaat eivät juuri tienneet kauppakeskuksen olomassaolosta. Suurin osa oli löytänyt kauppakeskuksen itse tai tuttavan suosituksesta. Kauppakeskuksen palveluihin ja tarjontaan venäläisasiakkaat ovat pääasiallisesti tyytyväisiä.
Lappeenrannan tulevaisuus venäläisten ostosmatkailun kannalta näyttää lupaavalta. Matkustajamäärien ja Tax Free -myyntien uskotaan jatkavan kasvuaan. Haastatteluissa selvisi, että tulevaisuudessa kauppakeskuksen tulisi pysyä kehityksessä ja tarkistaa tarjontaa myös venäläisten kysyntää vastaavaksi. Yhteismarkkinointia keskustan kauppakeskusten välillä sekä yhteistyötä muiden matkailutahojen kanssa tulisi harkita.