Avaimia Kelan ja TE-toimiston yhteistyön kehittämiseen
Ekman, Nina; Sajapuro, Pirjo (2011)
Ekman, Nina
Sajapuro, Pirjo
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152233
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on raportti kehittämishankkeen osana tehdystä tutkimuksesta. Kehittämishankkeen tavoitteena on kehittää Kelan ja TE-toimiston välistä yhteistyötä. Kehittämishankkeen tarkoituksena on, että toimivan yhteistyön avulla asi-akkaan palveluprosessi olisi näissä molemmissa julkisorganisaatioissa nopeasti etenevä, joustava ja oikeudenmukainen asiakkaan jäädessä työttömäksi ja hakiessa työttömyysetuutta Kelasta. Ajatus Kelan ja TE-toimiston välisen yhteistyön kehittämiseen on lähtenyt Kelasta, koska käytännössä on viime vuosina kohdattu haastavia tilanteita yhteistyössä puolin ja toisin. Kelassa halutaan panostaa sidosryhmäyhteistyöhön myös nyt ja tulevaisuudessa.
Kehittämishankkeen osana toteutettiin sähköinen kyselytutkimus. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Kelan Päijät-Hämeen ja Helsingin vakuutuspiirien työttömyysturvan ratkaisutyötä tekeviä virkailijoita ja esimiehiä sekä Päijät-Hämeen, Kampin, Itäkeskuksen ja Hallintoyksikön TE-toimistojen virkailijoita ja esimiehiä. Tutkimuksessa selvitettiin Kelan ja työvoimahallinnon virkailijoiden käsityksiä Kelan ja TE-toimiston välisestä yhteistyöstä, yhteistyön ongelmakohtia ja mahdollisia toimenpiteitä yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimustuloksien mukaan molempien organisaatioiden vastaajien mielestä yhteydenpitoa kannattaisi pääsääntöisesti hoitaa puhelimitse tai sähköpostitse, mutta kumpaankin yhteydenpitotapaan liittyy edelleen erinäisiä ongelmia ja puutteita. Puhelimessa joutuu jonottamaan, ja ongelmia esiintyy myös esimerkiksi yhteystietojen tai jopa sopivan yhteyshenkilön löytämisessä. Valtakunnallisilta linjoilta taas viesti ei aina välity eteenpäin. Myöskään suojattua sisäistä toimivaa sähköpostilinjaa ei ole käytettävissä. Tuloksista nousi esille myös se, ettei tunneta riittävästi toisen organisaation työntekijöitä, työtä tai rakennetta. Toimintatapojen, laintulkintojen ja -soveltamisen koettiin olevan erilaisia myös eri paikkakunnilla, koska yhteistyötä tehdään paljon paikallisesti.
Yhteistyön kehittämiseksi ehdotettiin mm. viranomaislinjaa puolin ja toisin, suorien kontaktitietojen jakamista, tutustumista toiseen organisaatioon, toimivaa suoraa sähköpostilinjaa, sähköisen tiedonvälityksen ja tietojärjestelmien kehittämistä (esim. yhteistä järjestelmää), yhteistyökokouksia ja koulutuksia, toimivaa ja tiivistä yhteistyötä valtakunnallisella tasolla sekä sovittuja yhteisiä toimintatapoja. Ehdotettiin jopa yhden luukun palvelua, jolloin Kela ja TE-toimisto olisivat samaa organisaatiota tai tekisivät työtä saman katon alla.
Kehittämishankkeen osana toteutettiin sähköinen kyselytutkimus. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Kelan Päijät-Hämeen ja Helsingin vakuutuspiirien työttömyysturvan ratkaisutyötä tekeviä virkailijoita ja esimiehiä sekä Päijät-Hämeen, Kampin, Itäkeskuksen ja Hallintoyksikön TE-toimistojen virkailijoita ja esimiehiä. Tutkimuksessa selvitettiin Kelan ja työvoimahallinnon virkailijoiden käsityksiä Kelan ja TE-toimiston välisestä yhteistyöstä, yhteistyön ongelmakohtia ja mahdollisia toimenpiteitä yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimustuloksien mukaan molempien organisaatioiden vastaajien mielestä yhteydenpitoa kannattaisi pääsääntöisesti hoitaa puhelimitse tai sähköpostitse, mutta kumpaankin yhteydenpitotapaan liittyy edelleen erinäisiä ongelmia ja puutteita. Puhelimessa joutuu jonottamaan, ja ongelmia esiintyy myös esimerkiksi yhteystietojen tai jopa sopivan yhteyshenkilön löytämisessä. Valtakunnallisilta linjoilta taas viesti ei aina välity eteenpäin. Myöskään suojattua sisäistä toimivaa sähköpostilinjaa ei ole käytettävissä. Tuloksista nousi esille myös se, ettei tunneta riittävästi toisen organisaation työntekijöitä, työtä tai rakennetta. Toimintatapojen, laintulkintojen ja -soveltamisen koettiin olevan erilaisia myös eri paikkakunnilla, koska yhteistyötä tehdään paljon paikallisesti.
Yhteistyön kehittämiseksi ehdotettiin mm. viranomaislinjaa puolin ja toisin, suorien kontaktitietojen jakamista, tutustumista toiseen organisaatioon, toimivaa suoraa sähköpostilinjaa, sähköisen tiedonvälityksen ja tietojärjestelmien kehittämistä (esim. yhteistä järjestelmää), yhteistyökokouksia ja koulutuksia, toimivaa ja tiivistä yhteistyötä valtakunnallisella tasolla sekä sovittuja yhteisiä toimintatapoja. Ehdotettiin jopa yhden luukun palvelua, jolloin Kela ja TE-toimisto olisivat samaa organisaatiota tai tekisivät työtä saman katon alla.