Työssäoppimisen kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Heikkilä, Toivo; Jauhiainen, Kirsi (2012)
Heikkilä, Toivo
Jauhiainen, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201231557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201231557
Tiivistelmä
Ravintola-ala on hyvin suhdanneherkkää. Taantumat ja noususuhdanteet vaikuttavat suoraan palveluiden käyttöasteeseen. Työtehot ovat kovat ja jatkuvasti nousussa. Ravintolaliiketoiminta kaipaa uusia työntekijöitä ja oppilaitosyhteistyö on tärkeä väylä rekrytoinnin helpottamiseksi. Kilpailu asiakkaista on kovaa ja uusia yrittäjiä tulee alalle jatkuvasti. Vastaavasti joidenkin ravintoloiden elinkaari on lyhyt.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on kehittää työssäoppimista palveluliiketoiminnan lähtökohdista. Keskeisissä rooleissa ovat oppilaitosyhteistyö, yhteiset käytänteet, avoimuus ja toimiva tiedonkulku organisaatioiden välillä. Kehittämisen lähtökohtana on opiskelijan perehdyttämisen merkitys.
Tutkimusmenetelminä käytettiin toimintatutkimusta, jota syvennettiin Service Design l. palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelijoiden työssäoppimisjaksoiltaan kirjoittamien palvelutarinoiden pohjalta luotiin heidän palvelupersoonat. Asiakkaan ja opiskelijan palvelupolkua havainnollistettiin erillisillä Service BluePrint -kaavioilla, josta ilmenneitä kehityskohteita ja perehdyttämisen jälkeistä tilaa kuvattiin StoryBoard -kaaviolla.
Perehdytyksen merkitys ja sen toteuttaminen ovat avainasemassa tuloksien parantamiseksi. Tuotteena syntyi -Opi myymään! -opas joka havainnollisin esimerkein opastaa opiskelijaa myyntityöhön ja siten palveluliiketoiminnan yrityksen tuloksen parantamiseen. Hyvin toteutetulla perehdytyksellä saadaan osaavaa henkilökuntaa yritykselle ja hiljainen tieto siirrettyä uusille työntekijöille. Nuorten sitouttaminen yritykseen on haaste.
Tutkimuksen tulos palveluliiketoiminnalle on, että palvelumuotoilun avulla voidaan tutkia ja kehittää työssäoppimista ja sen prosesseja asiakkaan eli opiskelijan lähtökohdista osallistamalla nuori kehitystyöhön.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on kehittää työssäoppimista palveluliiketoiminnan lähtökohdista. Keskeisissä rooleissa ovat oppilaitosyhteistyö, yhteiset käytänteet, avoimuus ja toimiva tiedonkulku organisaatioiden välillä. Kehittämisen lähtökohtana on opiskelijan perehdyttämisen merkitys.
Tutkimusmenetelminä käytettiin toimintatutkimusta, jota syvennettiin Service Design l. palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelijoiden työssäoppimisjaksoiltaan kirjoittamien palvelutarinoiden pohjalta luotiin heidän palvelupersoonat. Asiakkaan ja opiskelijan palvelupolkua havainnollistettiin erillisillä Service BluePrint -kaavioilla, josta ilmenneitä kehityskohteita ja perehdyttämisen jälkeistä tilaa kuvattiin StoryBoard -kaaviolla.
Perehdytyksen merkitys ja sen toteuttaminen ovat avainasemassa tuloksien parantamiseksi. Tuotteena syntyi -Opi myymään! -opas joka havainnollisin esimerkein opastaa opiskelijaa myyntityöhön ja siten palveluliiketoiminnan yrityksen tuloksen parantamiseen. Hyvin toteutetulla perehdytyksellä saadaan osaavaa henkilökuntaa yritykselle ja hiljainen tieto siirrettyä uusille työntekijöille. Nuorten sitouttaminen yritykseen on haaste.
Tutkimuksen tulos palveluliiketoiminnalle on, että palvelumuotoilun avulla voidaan tutkia ja kehittää työssäoppimista ja sen prosesseja asiakkaan eli opiskelijan lähtökohdista osallistamalla nuori kehitystyöhön.