Toiminta-ajatuksesta kokonaisvaltaiseen opetussuunnitelmaan : Projektikohteena 2paDance - tanssikoulu
Virtanen, Marko (2012)
Virtanen, Marko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201081101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201081101
Tiivistelmä
Projektini aiheena on ollut opetussuunnitelman luominen turkulaiselle 2paDancetanssikoululle.
Olen laatinut tanssikoululle opetussuunnitelman, jotta koulu voisi hakea lupaa antaa taiteen perusopetuksen tanssin laajan oppimäärän mukaista opetusta. Tämä on edellyttänyt perehtymistä opetusministeriön laatimiin säädöksiin, joiden perusteella opetussuunnitelman laadinta mahdollistuu. Lähtökohtana on ollut se, että tanssikoululla on
paitsi riittävästi resursseja toteuttaa säädösten mukaista opetusta, se voi myös vastata toiminnastaan taiteen perusopetuksen tanssin laajan oppimäärän perusteiden mukaisesti.
Saavuttaakseen julkisesti tunnustetun aseman tanssioppilaitoksena 2paDancen liikeidean tai toiminta-ajatuksen määrittely ei ole yksin riittävää vaan se tarvitsee kokonaisvaltaista opetussuunnitelmaa. Tämä edellyttää oppilaitoksen edustamien ja välittämien arvojen sekä
opetus- ja oppimisnäkemysten pohdintaa ja suhteuttamista osaksi käytännön opetustyötä. Kantavana ajatuksena on taiteen perusopetuksen edellyttämien muodollisten kriteerien
sijaan selkeyttää koulun omaa profiilia ja luoda suuntaviivoja sen tulevaisuudelle. Työn tavoitteena on tuoda esiin opetussuunnitelma prosessina, jonka uskottava ja pitkäjänteinen rakentaminen ei ole yksioikoinen eikä -selitteinen tehtävä.
Opetussuunnitelman haastavuus muodostuu työni perusteella juuri siitä, että se vaatii
opettajaa pohtimaan oman pedagogisen osaamisensa rajoja, samalla kun se luo mahdollisuuksia
uusien opetusmetodien oppimiseen – tai ainakin niiden selviöluonteen kyseenalaistamiseen
Olen laatinut tanssikoululle opetussuunnitelman, jotta koulu voisi hakea lupaa antaa taiteen perusopetuksen tanssin laajan oppimäärän mukaista opetusta. Tämä on edellyttänyt perehtymistä opetusministeriön laatimiin säädöksiin, joiden perusteella opetussuunnitelman laadinta mahdollistuu. Lähtökohtana on ollut se, että tanssikoululla on
paitsi riittävästi resursseja toteuttaa säädösten mukaista opetusta, se voi myös vastata toiminnastaan taiteen perusopetuksen tanssin laajan oppimäärän perusteiden mukaisesti.
Saavuttaakseen julkisesti tunnustetun aseman tanssioppilaitoksena 2paDancen liikeidean tai toiminta-ajatuksen määrittely ei ole yksin riittävää vaan se tarvitsee kokonaisvaltaista opetussuunnitelmaa. Tämä edellyttää oppilaitoksen edustamien ja välittämien arvojen sekä
opetus- ja oppimisnäkemysten pohdintaa ja suhteuttamista osaksi käytännön opetustyötä. Kantavana ajatuksena on taiteen perusopetuksen edellyttämien muodollisten kriteerien
sijaan selkeyttää koulun omaa profiilia ja luoda suuntaviivoja sen tulevaisuudelle. Työn tavoitteena on tuoda esiin opetussuunnitelma prosessina, jonka uskottava ja pitkäjänteinen rakentaminen ei ole yksioikoinen eikä -selitteinen tehtävä.
Opetussuunnitelman haastavuus muodostuu työni perusteella juuri siitä, että se vaatii
opettajaa pohtimaan oman pedagogisen osaamisensa rajoja, samalla kun se luo mahdollisuuksia
uusien opetusmetodien oppimiseen – tai ainakin niiden selviöluonteen kyseenalaistamiseen