Suomalaisen elokuvatuotannon sisäinen viestintä apulaisohjaajan näkökulmasta
Mielonen, Joona (2011)
Mielonen, Joona
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201061083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201061083
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjallisen osuuden aiheena on suomalaisen elokuvatuotannon sisäisen viestintä ja apulaisohjaajan roolin tunnistaminen tässä prosessissa. Tutkimuksessa selvitetään apulaisohjaajan välineitä ja keinoja työyhteisönsä johdollisissa tehtävissä. Opinnäytetyön perimmäinen tavoite oli löytää elokuvatuotantojen viestinnän ongelmakohtia ja pohtia niihin ratkaisuja. Produktiivinen osuus on työ apulaisohjaajana lyhytelokuvassa Tsägäateria.
Tutkimus pohjautuu kahden ammattilaisen kokemuksiin ja mielipiteisiin, joita peilaan projektijohtamista käsittelevän kirjallisuuden kautta. Osoitan, että elokuvatuotannoissa käytettävät menetelmät eivät eroa muiden alojen vastaavista projektinjohtamismetodeista tai viestinnästä.
Epävirallisen viestinnän merkitys tuotantojen viestinnässä on merkittävä. Yleisimmäksi ongelmaksi työyhteisön viestinnässä nousi yksittäisen työntekijän jaksaminen. Työuupumus johtaa heikompaan kommunikaatioon. Myös viestinnän henkilökohtaisuus ja suomalainen viestintäkulttuuri joutuivat kritiikin kohteeksi.
Suomalaisen elokuvatuotannon viestinnän kehittäminen lähtee tuotantoyhtiöistä itses-tään. Kysymys on siitä, kuinka kuvausten työryhmän tehokkuus arvotetaan suhteessa muihin budjetin osa-alueisiin. Tulevaisuudessa sosiaalisen median hyödyntäminen tuotantojen työviestinnässä voisi lisätä työn tehokkuutta.
Tutkimus pohjautuu kahden ammattilaisen kokemuksiin ja mielipiteisiin, joita peilaan projektijohtamista käsittelevän kirjallisuuden kautta. Osoitan, että elokuvatuotannoissa käytettävät menetelmät eivät eroa muiden alojen vastaavista projektinjohtamismetodeista tai viestinnästä.
Epävirallisen viestinnän merkitys tuotantojen viestinnässä on merkittävä. Yleisimmäksi ongelmaksi työyhteisön viestinnässä nousi yksittäisen työntekijän jaksaminen. Työuupumus johtaa heikompaan kommunikaatioon. Myös viestinnän henkilökohtaisuus ja suomalainen viestintäkulttuuri joutuivat kritiikin kohteeksi.
Suomalaisen elokuvatuotannon viestinnän kehittäminen lähtee tuotantoyhtiöistä itses-tään. Kysymys on siitä, kuinka kuvausten työryhmän tehokkuus arvotetaan suhteessa muihin budjetin osa-alueisiin. Tulevaisuudessa sosiaalisen median hyödyntäminen tuotantojen työviestinnässä voisi lisätä työn tehokkuutta.