NÄYTKÖ -toimintamalli : pilotointivaiheen opiskelijakokemuksia
Kestilä, Tiia; Björk, Kati (2011)
Kestilä, Tiia
Björk, Kati
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219139
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka NÄYTKÖ – projektiin osallistuneet Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat ovat kokeneet tutkimusklubitoiminnan. NÄYTKÖ –projektissa toimivat yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulu, terveysala, hoitotyön koulutusohjelma sekä Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimi. Tutkimukseen osallistui 104 Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijaa, jotka osallistuivat NÄYTKÖ –projektin mukaiseen toimintamalliin, jossa sovellettiin tutkimusklubitoimintaa syksyllä 2010. Toimintamallia toteutettiin kolmessa eri opintojaksossa: ikääntyneen hoitotyö, mielenterveys- ja päihdetyö sekä aikuisen kirurgisen potilaan hoitotyö. Tämä opinnäytetyö on tyypiltään määrällinen. Tutkimusongelmina olivat 1) millä tavalla tutkimusklubitoiminta vaikuttaa opiskelijoiden tutkimuksen tiedonhaku-, -käsittely ja tiedon esittämistaitoihin, 2) kuinka hyödylliseksi opiskelijat kokevat tutkimusklubitoiminnan ja 3) millä tavalla tutkimusklubitoimintaa voidaan hyödyntää muissa opintojaksoissa. Tiedonkeruu toteutettiin semistrukturoidulla palautelomakkeella ja analysoitiin PASW –analysointiohjelmalla. Opinnäytetyön tulosten mukaan valtaosa opiskelijoista koki tutkimusklubitoiminnan melko hyödylliseksi. Opiskelijat kokivat saaneensa tutkimusklubitoiminnasta tukea tiedonhaku-, käsittely- sekä esittämistaidoilleen, ja valtaosa palautelomakkeisiin vastanneista opiskelijoista oli myös sitä mieltä, että tutkimusklubitoimintaa voidaan hyödyntää myös muissa opintojaksoissa. Tällaisia opintojaksoja olivat esimerkiksi syventävät opinnot, erikoistumisopinnot sekä lasten ja nuorten hoitotyön opinnot. Hieman alle puolet vastaajista koki tutkimusklubitoiminnan melko hyödyttömäksi. Opiskelijat, joiden mielestä tutkimusklubitoimintaa ei voi hyödyntää muissa opintojaksoissa, olivat valtaosin sitä mieltä, ettei tutkimusklubitoiminta palvele oppimista muun muassa opiskelijan kuormittavuuden sekä epäsopivan oppimistavan vuoksi. Tutkimusklubitoiminnan katsottiin myös vievän resursseja perinteiseltä luento-opetukselta, ja tutkimusklubitoimintaan osallistumisen vuoksi opiskelija syventää vain oman osa-alueensa tietoutta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää NÄYTKÖ – projektin kehittämisessä sekä erilaisten opintokokonaisuuksien toteuttamismenetelmien suunnittelussa.