Kehitysvammainen lapsi päivähoidossa - kuvakirja varhaiskasvatuksen käyttöön
Turpeinen, Suvituuli; Kiviluoma, Maria; Salmén, Jenni (2011)
Turpeinen, Suvituuli
Kiviluoma, Maria
Salmén, Jenni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvakirja kehitysvammaisen lapsen normaalista päiväkotipäivästä. Nykyisin pyritään inklusiiviseen ajatteluun; kehitysvammaisia ei eristetä muista, vaan he ovat osa ryhmää. Kehitysvammaisuus voi kuitenkin herättää monia kysymyksiä lapsissa, ja kirjassa tekijät halusivat nostaa näitä asioita esiin. Kirjassa kehitysvammainen lapsi osallistuu muiden mukana arkipäivän toimintoihin aikuisilta tukea saaden sekä apuvälineitä käyttäen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kehitysvammaisuutta, sen eri asteita, varhaiskasvatusta, inkluusiota sekä kuvakirjallisuutta.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on tuottaa työväline varhaiskasvatuksen käyttöön. Päiväkodeissa henkilökunta voi lukea kirjaa yhdessä lasten kanssa, ja käsitellä niitä kysymyksiä, joita kehitysvammaisuus lapsissa herättää.
Vastaavanlaista kuvakirjaa ei opinnäytetyön tekijöiden saamien tietojen mukaan ole aiemmin tehty.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kehitysvammaisuutta, sen eri asteita, varhaiskasvatusta, inkluusiota sekä kuvakirjallisuutta.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on tuottaa työväline varhaiskasvatuksen käyttöön. Päiväkodeissa henkilökunta voi lukea kirjaa yhdessä lasten kanssa, ja käsitellä niitä kysymyksiä, joita kehitysvammaisuus lapsissa herättää.
Vastaavanlaista kuvakirjaa ei opinnäytetyön tekijöiden saamien tietojen mukaan ole aiemmin tehty.