Case: Yritys Oy:n kustannus- ja kannattavuuslaskenta sekä asiakaskannattavuus
Jaakkola, Niilo (2011)
Jaakkola, Niilo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018968
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää pienen osakeyhtiön kustannus- ja kannattavuuslaskentaa, sekä toimintolaskennan avulla asiakaskannattavuuksia. Case yrityksessä ei ole harjoitettu kattavaa laskentaa, mikä luo työlle haastavan ja mielenkiintoisen pohjan. Aihe valittiin yhdessä case-yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Palaverissa pohdittiin, minkälaista johdon laskentatoimen informaatiota yritys eniten kaipaisi ja mitä pystytään saatavissa olevilla tiedoilla laskemaan ja päädyimme näihin aihealueisiin. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Informaatio hankittiin yrityksen taloushallinto järjestelmästä, yrityksen tilitoimistolta sekä toimitusjohtajan kanssa pidetyistä palavereista.
Työ ratkaistiin toimintolaskennan avulla. Etsimme toimitusjohtajan kanssa keskeiset asiakkuuksien lisäkustannukset ja kuinka ne tulisi kohdistaa. Suoritin lisäkustannusten kohdistamisen ja laskin jokaiselle asiakkaalle todellisen asiakaskatteen ja etsin asiakkaista kuuteen ryhmään viisi kannattavinta asiakasta. Ryhmät oli määritelty asiakkaiden suorittamien ostosten määrän mukaan. Laskin yritykselle rakennetulla kustannuslaskenta työkalulla katetuottolaskelman molemmille yrityksen kustannuspaikoille ja etsin kustannuspaikkoja vastaavien toimialojen vastaavat tiedot ja suoritin vertailua yrityksen lukujen ja toimialan keskiarvolukujen välillä.
Tutkimus selvittää kuinka suuria eroja asiakkuuksien välillä todellisuudessa on kannattavuudessa ja kuinka paljon pienehköt kustannuserät vaikuttavat pitkän ajan kuluessa asiakkuuksien kannattavuuteen. Tutkimus havainnollistaa yritykselle, minkälaisiin asiakkuuksiin tulisi tulevaisuudessa panostaa, ja minkälaisia metodeja olisi käytettävissä näiden asiakkuuksien kannattavuuden parantamisessa. Lisäksi työstä selviää kustannuspaikkojen välisten kannattavuuksien erot ja kuinka kustannuspaikat pärjäävät toimialan keskiarvoille
Työ ratkaistiin toimintolaskennan avulla. Etsimme toimitusjohtajan kanssa keskeiset asiakkuuksien lisäkustannukset ja kuinka ne tulisi kohdistaa. Suoritin lisäkustannusten kohdistamisen ja laskin jokaiselle asiakkaalle todellisen asiakaskatteen ja etsin asiakkaista kuuteen ryhmään viisi kannattavinta asiakasta. Ryhmät oli määritelty asiakkaiden suorittamien ostosten määrän mukaan. Laskin yritykselle rakennetulla kustannuslaskenta työkalulla katetuottolaskelman molemmille yrityksen kustannuspaikoille ja etsin kustannuspaikkoja vastaavien toimialojen vastaavat tiedot ja suoritin vertailua yrityksen lukujen ja toimialan keskiarvolukujen välillä.
Tutkimus selvittää kuinka suuria eroja asiakkuuksien välillä todellisuudessa on kannattavuudessa ja kuinka paljon pienehköt kustannuserät vaikuttavat pitkän ajan kuluessa asiakkuuksien kannattavuuteen. Tutkimus havainnollistaa yritykselle, minkälaisiin asiakkuuksiin tulisi tulevaisuudessa panostaa, ja minkälaisia metodeja olisi käytettävissä näiden asiakkuuksien kannattavuuden parantamisessa. Lisäksi työstä selviää kustannuspaikkojen välisten kannattavuuksien erot ja kuinka kustannuspaikat pärjäävät toimialan keskiarvoille