PK-yritysten tilintarkastus 2010-luvulla : Laadunvalvonta
Parkkila, Maria (2011)
Parkkila, Maria
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918873
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Parkkila, Maria 2011. Pk-yritysten tilintarkastus 2010-luvulla. Laadunvalvonta. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. 46 sivua.
Opinnäytteen tavoitteena on selvittää, minkälaista tilintarkastusta pk-yrityksissä tulevaisuudessa tarvitaan ja miten tilintarkastuksen laatu varmistetaan.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee tilintarkastusprosessia, alaan vaikuttavia lakeja, tilintarkastajajärjestelmää sekä laadunvarmistusta. Teoriatiedon hankinnassa on käytetty painettua kirjallisuutta, lehtiartikkeleita, internetiä sekä tilintarkastusalan, osakeyhtiölakeja sekä tilintarkastusalan standardeja ja suosituksia. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin viiden KHT ja HTM- tilintarkastajan henkilökohtaisin teemahaastatteluin, joiden avulla saatiin ajankohtainen kuva pk-yrityksen tilintarkastuksesta 2010-luvun Suomessa.
Opinnäytetyön perusteella voi todeta, että Suomen tilintarkastusjärjestelmä on hyvä ja toimiva. Vuoden 2007 tilintarkastuslaki ja laadunvalvonnan uudistaminen ovat parantaneet tilintarkastusten laatua. Tilintarkastus on ja sen tulee myös tulevaisuudessa olla ammattimaista ja korkeatasoista. Se tarkoittaa ainoastaan hyväksyttyjen tilintarkastajien käyttöä. Väistämättä kehitystä tulee tapahtumaan niin, että päällekkäisiä toimintoja (HTM ja KHT) ja organisaatioita tullaan poistamaan.
Tilintarkastajajärjestelmää pyritään yhdenmukaistamaan yhtenäiseen ammattitutkintoon. Pk-yritysten tilintarkastus perustuu samoihin hyvän tilintarkastustavan mukaisiin käytäntöihin kuin isompienkin yhtiöiden tilintarkastus.
Asiasanat: Pk-yritys, tilintarkastus, tilintarkastajajärjestelmä, laadunvalvonta
Parkkila, Maria 2011. Pk-yritysten tilintarkastus 2010-luvulla. Laadunvalvonta. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. 46 sivua.
Opinnäytteen tavoitteena on selvittää, minkälaista tilintarkastusta pk-yrityksissä tulevaisuudessa tarvitaan ja miten tilintarkastuksen laatu varmistetaan.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee tilintarkastusprosessia, alaan vaikuttavia lakeja, tilintarkastajajärjestelmää sekä laadunvarmistusta. Teoriatiedon hankinnassa on käytetty painettua kirjallisuutta, lehtiartikkeleita, internetiä sekä tilintarkastusalan, osakeyhtiölakeja sekä tilintarkastusalan standardeja ja suosituksia. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin viiden KHT ja HTM- tilintarkastajan henkilökohtaisin teemahaastatteluin, joiden avulla saatiin ajankohtainen kuva pk-yrityksen tilintarkastuksesta 2010-luvun Suomessa.
Opinnäytetyön perusteella voi todeta, että Suomen tilintarkastusjärjestelmä on hyvä ja toimiva. Vuoden 2007 tilintarkastuslaki ja laadunvalvonnan uudistaminen ovat parantaneet tilintarkastusten laatua. Tilintarkastus on ja sen tulee myös tulevaisuudessa olla ammattimaista ja korkeatasoista. Se tarkoittaa ainoastaan hyväksyttyjen tilintarkastajien käyttöä. Väistämättä kehitystä tulee tapahtumaan niin, että päällekkäisiä toimintoja (HTM ja KHT) ja organisaatioita tullaan poistamaan.
Tilintarkastajajärjestelmää pyritään yhdenmukaistamaan yhtenäiseen ammattitutkintoon. Pk-yritysten tilintarkastus perustuu samoihin hyvän tilintarkastustavan mukaisiin käytäntöihin kuin isompienkin yhtiöiden tilintarkastus.
Asiasanat: Pk-yritys, tilintarkastus, tilintarkastajajärjestelmä, laadunvalvonta