Markkinointitutkimus : Case Ballard Finland Oy
Laurila, Jussi (2011)
Laurila, Jussi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418467
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää organisaatioiden ostokäyttäytymistä toimistotarvikehankinnoissa pohjanmaan alueella sekä kartoittaa toimistotarvikkeiden kysyntää. Tavoitteena oli myös löytää koulutus- ja erikoistarvikemarkkinoilla käytettäviä kilpailukeinoja, ja kartoittaa miten niiden avulla voisi kehittää toimeksiantajan toimintaa. Tutkimuksen teoreettisessä viitekehyksessä käsiteltiin business to business-markkinointia ja erityisesti asiakassuhteiden merkitystä toimistotarvikemarkkinoilla. Lisäksi teoriaosuus käsittelee organisaatioiden ostokäyttäytymistä sekä markkinoiden kilpailukeinoja. Näiden pohjalta toteutettiin markkinointitutkimus, jota myös käsitellään teoreettisessa viitekehyksessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin syvähaastattelemalla erilaisia organisaatioita Pohjanmaan alueella lokakuussa 2011. Organisaatiot valittiin mahdollisimman monipuolisesti, jotta saataisiin erilaisia näkökulmia toimistotarvikkeiden hankintaa ja niiden merkitykseen organisaation toimintaan. Perusjoukko koostui kymmenestä organisaatioista, joita haastateltiin haastattelurungon avulla. Tärkeimpiä havaintoja oli ympäristötekijöiden merkitys organisaatioiden ostoprosessissa. Lisäksi toimistotarviketoimittajien myyntihenkilöstön käyttö muodostui tehokkaimmaksi markkinointikeinoksi. Kilpailukeinoista merkittävin on hinta, joka on hyvässä suhteessa tuotteen laadun kanssa. Tutkimuksesta selvisi myös, että organisaatioissa käytetään joko täysin tai osittain keskitettyä hankintaa.