InnoMaratonin vaikuttavuus alueen elinkeinoelämään ja organisaatioihin
Kauppi, Anna-Riitta (2011)
Kauppi, Anna-Riitta
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318300
Tiivistelmä
Kauppi Anna-Riitta. 2011. InnoMaratonin vaikuttavuus alueen elinkeinoelämään ja organisaatioihin. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 56. Liitteet 1-2.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia InnoMaratonin vaikuttavuutta alueen elinkeinoelämään ja organisaatioihin. Tutkimuksen kohteena olivat InnoMaratonin kaikki toimeksiantajat vuosilta 2006–2011 sekä lisäksi vuoden 2011 raadin jäsenet.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen sekä kvalitatiivinen kyselytutkimus. Kyselylomakkeessa oli väittämiä, joihin oli valittava vastaus neljästä eri vaihtoehdosta. Lisäksi kyselylomakkeessa oli yksittäisiä kysymyksiä, joiden avulla oli tarkoitus selvittää InnoMaratonin vaikuttavuutta alueen elinkeinoelämään ja organisaatioihin.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu yrittäjyyttä, yrityksen kehittämistä, innovaatioita ja kasvuyrittäjyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja Internet-lähteistä.
Tutkimus osoitti, ettei InnoMaratonilla ole vielä suurta vaikuttavuutta alueen elinkeinoelämään ja organisaatioihin. Tutkimuksen perusteella käy kuitenkin ilmi, että InnoMaraton -tapahtumia kannattaa ehdottomasti järjestää myös tulevaisuudessa. Kun tapahtumaa kehitetään lisää, myös sen vaikuttavuus alueen elinkeinoelämään ja organisaatioihin kasvaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia InnoMaratonin vaikuttavuutta alueen elinkeinoelämään ja organisaatioihin. Tutkimuksen kohteena olivat InnoMaratonin kaikki toimeksiantajat vuosilta 2006–2011 sekä lisäksi vuoden 2011 raadin jäsenet.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen sekä kvalitatiivinen kyselytutkimus. Kyselylomakkeessa oli väittämiä, joihin oli valittava vastaus neljästä eri vaihtoehdosta. Lisäksi kyselylomakkeessa oli yksittäisiä kysymyksiä, joiden avulla oli tarkoitus selvittää InnoMaratonin vaikuttavuutta alueen elinkeinoelämään ja organisaatioihin.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu yrittäjyyttä, yrityksen kehittämistä, innovaatioita ja kasvuyrittäjyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja Internet-lähteistä.
Tutkimus osoitti, ettei InnoMaratonilla ole vielä suurta vaikuttavuutta alueen elinkeinoelämään ja organisaatioihin. Tutkimuksen perusteella käy kuitenkin ilmi, että InnoMaraton -tapahtumia kannattaa ehdottomasti järjestää myös tulevaisuudessa. Kun tapahtumaa kehitetään lisää, myös sen vaikuttavuus alueen elinkeinoelämään ja organisaatioihin kasvaa.