Salon aluesairaalan lasten- ja korvatautien vuodeosaston kirjaamisen prosessikuvaus pediatrisen päivystys- ja lupapaikkapotilaan tulo- ja lähtötilanteessa
Karelius, Tiina; Niemi, Heidi (2011)
Karelius, Tiina
Niemi, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121117937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121117937
Tiivistelmä
Hyvä kirjaaminen on selkeää ja se antaa tarkan kuvan potilaan hoitoon liittyvistä seikoista. Siitä käyvät ilmi hoitotyössä esiin tulevat tavoitteet, sekä hoidolla jo saavutetut tulokset. (Kettunen 2003, 21.) Tietotekniikka on lisääntynyt hoitotyön ammattilaisten apuvälineenä vaikuttaen positiivisesti potilaan hoidon toteuttamiseen ja järjestämiseen (Saranto & Sonninen 2007, 12).
Työn tehtävänä oli laatia kirjaamisen prosessikuvaus Salon aluesairaalan Lasten- ja korvatautien vuodeosastolle koskien pediatrisen potilaan tulo- ja kotiinlähtötilannetta. Työn tavoitteena on kehittää vuodeosaston kirjaamista. Opinnäytetyön taustalla on vaikuttanut kansallinen terveys- eli eNNI-hanke. eNNI-hankkeessa hoitotyön uudistuminen on ollut kirjaamisen yhtenäisen mallin edellytyksenä (Ikonen 2010). Huolellisella kirjaamisella turvataan potilaiden sekä hoitotyöntekijöiden oikeudet.
Aineisto kerättiin haastattelemalla Salon aluesairaalan Lasten- ja korvatautien vuodeosaston hoitohenkilökuntaa (n=5). Sisällönanalyysin avulla tehtiin uimaratamalli, jossa kuvattiin kirjaamisen prosessia. Mallissa käy ilmi kuka kirjaa, mihin kirjaa ja mitä kirjaa potilaan tullessa päivystys- ja lupapaikalle sekä kotiutuessa. Tulokset näkyvät uimaratamalleissa linjoina, jotka etenevät aikajärjestyksessä vasemmalta oikealle. Linjoja on kolme, joista ylin on yhdistetty linja sairaanhoitajalle ja lastenhoitajalle, keskimmäinen linja osastosihteerille ja alin lääkärille. Uimaratamallista käy ilmi jokaisen työntekijän kirjaamistehtävät, sekä se mihin potilastietojärjestelmään tiedot tulee kirjata. Uimaratamallien tehtävänä on helpottaa osaston kirjaamisen toteuttamista ja muodostaa osastolle yhtenäinen kirjaamiskäytäntö.
Tulevaisuudessa tämän tutkimuksen uimaratamallien pohjia voi kirjaamisen prosessissa hyödyntää toisilla samankaltaisilla osastoilla. Tämän projektin tuloksia voi viedä pidemmälle Salon aluesairaalan Lasten- ja korvatautien yksiköissä tekemällä esimerkiksi kirurgisista lapsipotilaista sekä unikoululaisista samankaltaiset uimaratamallit.
Työn tehtävänä oli laatia kirjaamisen prosessikuvaus Salon aluesairaalan Lasten- ja korvatautien vuodeosastolle koskien pediatrisen potilaan tulo- ja kotiinlähtötilannetta. Työn tavoitteena on kehittää vuodeosaston kirjaamista. Opinnäytetyön taustalla on vaikuttanut kansallinen terveys- eli eNNI-hanke. eNNI-hankkeessa hoitotyön uudistuminen on ollut kirjaamisen yhtenäisen mallin edellytyksenä (Ikonen 2010). Huolellisella kirjaamisella turvataan potilaiden sekä hoitotyöntekijöiden oikeudet.
Aineisto kerättiin haastattelemalla Salon aluesairaalan Lasten- ja korvatautien vuodeosaston hoitohenkilökuntaa (n=5). Sisällönanalyysin avulla tehtiin uimaratamalli, jossa kuvattiin kirjaamisen prosessia. Mallissa käy ilmi kuka kirjaa, mihin kirjaa ja mitä kirjaa potilaan tullessa päivystys- ja lupapaikalle sekä kotiutuessa. Tulokset näkyvät uimaratamalleissa linjoina, jotka etenevät aikajärjestyksessä vasemmalta oikealle. Linjoja on kolme, joista ylin on yhdistetty linja sairaanhoitajalle ja lastenhoitajalle, keskimmäinen linja osastosihteerille ja alin lääkärille. Uimaratamallista käy ilmi jokaisen työntekijän kirjaamistehtävät, sekä se mihin potilastietojärjestelmään tiedot tulee kirjata. Uimaratamallien tehtävänä on helpottaa osaston kirjaamisen toteuttamista ja muodostaa osastolle yhtenäinen kirjaamiskäytäntö.
Tulevaisuudessa tämän tutkimuksen uimaratamallien pohjia voi kirjaamisen prosessissa hyödyntää toisilla samankaltaisilla osastoilla. Tämän projektin tuloksia voi viedä pidemmälle Salon aluesairaalan Lasten- ja korvatautien yksiköissä tekemällä esimerkiksi kirurgisista lapsipotilaista sekä unikoululaisista samankaltaiset uimaratamallit.