Converting a 90´s Nissan 200SX into a Flexible Fuel Vehicle.
Vaara, Jani (2011)
Vaara, Jani
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917779
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää mahdollisuus muuttaa 90-luvun Nissan käyttämään nykyaikaisia etanolia sisältäviä polttonesteitä. Selvityksen kohteena oli vuonna 1995 valmistunut Nissan 200SX.
Autovalmistajien Flexible Fuel-autoissa käyttämiä ratkaisuja ei Nissanin moottorinohjainlaite kykene jäljittelemään, joten päädyin tutustumaan moottorinohjainlaitteisiin. Uudella moottorinohjainlaitteetta varustettuna Nissan ymmärtäisi nykyaikaisien antureiden antamaa tietoa. Jolloin se osaisi ohjata polttoaineen syöttöä, polttoaineen ominaisuuksien ja ajotilanteiden mukaisesti.
Selvitystyössä käytin lukuisia Internetistä löytyviä lähteitä, materiaalien ominaisuuksista ja niiden soveltumisesta etanolia sisältävien polttoaineiden säilytykseen. Soveltuvien anturien ja toimilaitteiden valinnassa valitun moottorin ohjainlaitteen ohjekirja oli suureksi avuksi. Sieltä löytyi rohkaisevaa tietoa ajoneuvojen valmistajien anturien ja toimilaitteiden toimimisesta jälkiasennus moottorinohjainlaitteen kanssa, sekä ehdotuksia uusista antureista mitkä toimivat ohjainlaitteen kanssa. Osien hintatiedot löytyvät Internetin verkkokaupoista, missä niitä on myös helppo vertailla.
Selvityksessä kuvailtu muutos on taloudellisesti kannattamaton. Ympäristöllisten syiden pohjalta olisi kestävämpi käyttää julkisia kulkuneuvoja ja kävellä tai ajaa polkupyörällä lyhyemmät matkat. Jos autoharrastus johtaa moottorinohjainlaitteen vaihtoon, kannattaa projektiin sisällyttää myös polttonesteen koostumusanturin asennus. Muissa polttoainelinjan muutoksissa tulee kiinnittää erityistä huomiota materiaali valintoihin.
Autovalmistajien Flexible Fuel-autoissa käyttämiä ratkaisuja ei Nissanin moottorinohjainlaite kykene jäljittelemään, joten päädyin tutustumaan moottorinohjainlaitteisiin. Uudella moottorinohjainlaitteetta varustettuna Nissan ymmärtäisi nykyaikaisien antureiden antamaa tietoa. Jolloin se osaisi ohjata polttoaineen syöttöä, polttoaineen ominaisuuksien ja ajotilanteiden mukaisesti.
Selvitystyössä käytin lukuisia Internetistä löytyviä lähteitä, materiaalien ominaisuuksista ja niiden soveltumisesta etanolia sisältävien polttoaineiden säilytykseen. Soveltuvien anturien ja toimilaitteiden valinnassa valitun moottorin ohjainlaitteen ohjekirja oli suureksi avuksi. Sieltä löytyi rohkaisevaa tietoa ajoneuvojen valmistajien anturien ja toimilaitteiden toimimisesta jälkiasennus moottorinohjainlaitteen kanssa, sekä ehdotuksia uusista antureista mitkä toimivat ohjainlaitteen kanssa. Osien hintatiedot löytyvät Internetin verkkokaupoista, missä niitä on myös helppo vertailla.
Selvityksessä kuvailtu muutos on taloudellisesti kannattamaton. Ympäristöllisten syiden pohjalta olisi kestävämpi käyttää julkisia kulkuneuvoja ja kävellä tai ajaa polkupyörällä lyhyemmät matkat. Jos autoharrastus johtaa moottorinohjainlaitteen vaihtoon, kannattaa projektiin sisällyttää myös polttonesteen koostumusanturin asennus. Muissa polttoainelinjan muutoksissa tulee kiinnittää erityistä huomiota materiaali valintoihin.