Yrityspeli
Leskelä, Keijo (2011)
Leskelä, Keijo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817727
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Saimaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille Yrityspeli. Yrityspelin tavoitteena on kannustaa ja rohkaista opiskelijoita perustamaan oman alan yritys sekä opettaa yrittäjyyden perusteita.
Työ aloitettiin tutkimalla mahdollisia toteutustekniikoita, opiskelemalla peliohjelmoinnin teoriaa sekä laatimalla toiminnallisen määrittelyn perusteella alustava arkkitehtuuri pelille. Pääasialliseksi tekniikaksi valittiin ASP.NET ja ohjelmointikieleksi C#. Tietokantana toimi MySQL-tietokanta ja tietokantakyselyt tehtiin LINQ-tekniikalla. Peliä suunniteltiin ja toteutettiin pieninä kokonaisuuksina. Kehitysympäristönä toimi Microsoft Visual Studio 2010.
Työn tuloksena saatiin kehitettyä Yrityspelin ensimmäinen demoversio. Tämä muodostui toimivan arkkitehtuurin pohjalle rakennetusta pelin ytimestä eli pelimoottorista sekä pelin keskeisimmistä toiminnoista.
Työ aloitettiin tutkimalla mahdollisia toteutustekniikoita, opiskelemalla peliohjelmoinnin teoriaa sekä laatimalla toiminnallisen määrittelyn perusteella alustava arkkitehtuuri pelille. Pääasialliseksi tekniikaksi valittiin ASP.NET ja ohjelmointikieleksi C#. Tietokantana toimi MySQL-tietokanta ja tietokantakyselyt tehtiin LINQ-tekniikalla. Peliä suunniteltiin ja toteutettiin pieninä kokonaisuuksina. Kehitysympäristönä toimi Microsoft Visual Studio 2010.
Työn tuloksena saatiin kehitettyä Yrityspelin ensimmäinen demoversio. Tämä muodostui toimivan arkkitehtuurin pohjalle rakennetusta pelin ytimestä eli pelimoottorista sekä pelin keskeisimmistä toiminnoista.