Villin Pohjolan kansainvälisten kämppäasiakkaiden matkustusmotiivien ja toiveiden kartoitus
Kujala, Mikael; Norokorpi, Olli (2011)
Kujala, Mikael
Norokorpi, Olli
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817623
Tiivistelmä
Mökkikapasiteetti Suomessa kasvaa jatkuvasti ja kilpailu asiakkaista kovenee mökinvuokrauspalveluja tarjoavien yritysten kesken. Kapasiteetin täyttämiseksi ja uusien asiakkaiden saavuttamiseksi asiakaskenttää on aktiivisesti laajennettava kansainvälisille markkinoille. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata erityisesti kysymykseen: Miksi kansainväliset asiakkaat tulevat Suomeen mökkilomallensa? Tutkimuksen avulla Villi Pohjola voi suunnata markkinointiaan ja tuotteitansa tehokkaammin kansainvälisten asiakkaiden toiveita vastaaviksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena sähköpostikyselynä Villin Pohjolan vanhoille, mökkipalveluita jo käyttäneille kansainvälisille asiakkaille. Kysely toteutettiin Villin Pohjolan toiveesta erikseen venäläisille asiakkaille tiivistetympänä versiona heidän äidinkielellään. Tällä tavoin saavutettiin paras mahdollinen vastausaktiivisuus Villin Pohjolan tärkeimmän kansainvälisen asiakasryhmän, eli venäläisten osalta.
Vastausten avulla rakennettiin kuva tyypillisen Villin Pohjolan kansainvälisen kämppäasiakkaan matkustajaprofiilista. Tutkimuksen perusteella kansainväliset asiakkaat matkustavat ryhmissä rentoutumaan koskemattoman luonnon keskelle, eikä heillä ole suuriakaan vaatimuksia mökin varustetason tai ympäröivien kunto- hyötyliikunta- ja harrastustaktiviteettien suhteen, vaan mökkiä ympäröivä puhdas luonto ja sen läheisyys, sekä oma rauha on päämotiivi matkustamiselle ja kohteen valinnalle.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena sähköpostikyselynä Villin Pohjolan vanhoille, mökkipalveluita jo käyttäneille kansainvälisille asiakkaille. Kysely toteutettiin Villin Pohjolan toiveesta erikseen venäläisille asiakkaille tiivistetympänä versiona heidän äidinkielellään. Tällä tavoin saavutettiin paras mahdollinen vastausaktiivisuus Villin Pohjolan tärkeimmän kansainvälisen asiakasryhmän, eli venäläisten osalta.
Vastausten avulla rakennettiin kuva tyypillisen Villin Pohjolan kansainvälisen kämppäasiakkaan matkustajaprofiilista. Tutkimuksen perusteella kansainväliset asiakkaat matkustavat ryhmissä rentoutumaan koskemattoman luonnon keskelle, eikä heillä ole suuriakaan vaatimuksia mökin varustetason tai ympäröivien kunto- hyötyliikunta- ja harrastustaktiviteettien suhteen, vaan mökkiä ympäröivä puhdas luonto ja sen läheisyys, sekä oma rauha on päämotiivi matkustamiselle ja kohteen valinnalle.