Markkinointisuunnitelma : Case: Tokeen Liikenne Oy
Tokee, Teemu (2011)
Tokee, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma Tampereen seudulla toimivalle linja-autoliikennettä harjoittavalle yritykselle. Työssä keskityttiin antamaan ajatuksia markkinoinnin tehostamiseen, suunnittelemiseen ja toteuttamiseen.
Tokeen Liikenne Oy on vuonna 1961 perustettu linja-autoliikennettä harjoittava yritys. Yrityksen toimenkuvaan kuuluvat pääasiallisesti tilausajot Tampereelta ja sen lähikunnista sekä linja- ja palveluliikennettä Pirkanmaalla. Yrityksellä on vankka kokemus alalta ja se on saavuttanut vuosien varrella vakiintuneen aseman Pirkanmaan tilausliikennemarkkinoilla.
Opinnäytetyön teoria laadittiin tukemaan konkreettista markkinointisuunnitelmaa ja kohdeyrityksen tarpeita siten, että teoreettinen viitekehys muodostaa tiiviin tietopaketin markkinoinnin suunnittelua varten. Markkinointisuunnitelman rajauksen ulkopuolelle jätettiin budjetti ja yksityiskohtainen toteutussuunnitelma.
Markkinointisuunnitelman analyyseissä nousi esiin ennen kaikkea tarve reagoida tulevaisuudessa alalla lisääntyvään hintakilpailuun. Tulevaisuuden menestymisen nähtiin riippuvan yrityksen kyvystä luoda kilpailuetuja, jotka eivät perustu hintakilpailuun. Kilpailuetu arvioitiin saavutettavan laadukkaan palvelun ja imagon avulla.
Tärkeimpinä markkinoinnin toimenpiteinä pidettiin markkinoiden jakamista segmentteihin sekä seurantajärjestelmän luomista. Segmentointi mahdollistaisi tehokkaamman markkinointiresurssien käytön ja markkinointitoimenpiteet voitaisiin suunnata tarkasti oikealle kohderyhmälle.
Tokeen Liikenne Oy on vuonna 1961 perustettu linja-autoliikennettä harjoittava yritys. Yrityksen toimenkuvaan kuuluvat pääasiallisesti tilausajot Tampereelta ja sen lähikunnista sekä linja- ja palveluliikennettä Pirkanmaalla. Yrityksellä on vankka kokemus alalta ja se on saavuttanut vuosien varrella vakiintuneen aseman Pirkanmaan tilausliikennemarkkinoilla.
Opinnäytetyön teoria laadittiin tukemaan konkreettista markkinointisuunnitelmaa ja kohdeyrityksen tarpeita siten, että teoreettinen viitekehys muodostaa tiiviin tietopaketin markkinoinnin suunnittelua varten. Markkinointisuunnitelman rajauksen ulkopuolelle jätettiin budjetti ja yksityiskohtainen toteutussuunnitelma.
Markkinointisuunnitelman analyyseissä nousi esiin ennen kaikkea tarve reagoida tulevaisuudessa alalla lisääntyvään hintakilpailuun. Tulevaisuuden menestymisen nähtiin riippuvan yrityksen kyvystä luoda kilpailuetuja, jotka eivät perustu hintakilpailuun. Kilpailuetu arvioitiin saavutettavan laadukkaan palvelun ja imagon avulla.
Tärkeimpinä markkinoinnin toimenpiteinä pidettiin markkinoiden jakamista segmentteihin sekä seurantajärjestelmän luomista. Segmentointi mahdollistaisi tehokkaamman markkinointiresurssien käytön ja markkinointitoimenpiteet voitaisiin suunnata tarkasti oikealle kohderyhmälle.