Ulkoistamisen vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja asenteisiin
Hurskainen, Pekka; Laitinen, Anssi (2011)
Hurskainen, Pekka
Laitinen, Anssi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717584
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia kuluttajien mielipiteitä ulkoistamista kohtaan ja selvittää kuinka se vaikuttaa heidän ostokäyttäytymiseensä. Tutkimuksen avulla selvitimme myös ulkoistamisen tuomista vaikutuksista yrityksen tai tuotteen imagoa kohtaan. Lisäksi kysyimme vastaajien mielipiteitä niiden maiden imagosta tuotteiden tuotantopaikkana, joihin Suomalaiset yritykset ovat ulkoistaneet tuotantoaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä toimeksiantajalle uutta tietoa ulkoistamiseen liittyen ja luoda kehitysehdotuksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavien tietojen pohjalta.
Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus suoritettiin kyselylomakkeen avulla 2.11.2011 – 6.11.2011 välisenä aikana Mikkelin alueen kuluttajien parissa. Vastauksia kyselyyn saatiin 133 kappaletta. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 28 kohtaa, joihin vastaajat antoivat omaa mielipidettänsä lähinnä olevan vastauksen. Tulosten analysointi suoritettiin SPSS -ohjelmalla, jonka avulla tulosten yhteenveto saatiin parhaiten julkaisukelpoiseen muotoon.
Tutkimuksen avulla saimme selville tärkeää tietoa kuluttajien ostopäätöksiin ja kulutuskäyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä. Tuloksista selvisi, että kuluttajat suosivat ennen kaikkea kotimaisuutta ja ovat valmiita maksamaan kotimaisesta tuotteesta lisähintaa. Tuloksista oli myös pääteltävissä, että kotimaista tuotetta pidetään yhä parempilaatuisempana, mitä ulkomailla valmistettua tuotetta. Kotimaisen tuotteen valintaa puolsi myös se seikka, että kuluttajat uskoivat mahdollisten reklamaatiotilanteiden sujuvan paremmin, mikäli tuote on kotimaassa valmistettu.
Kuluttajien asenteet ulkoistamista kohtaan olivat hieman varaukselliset. Tuloksista oli havaittavissa kuluttajien mielipide-erot tietyissä ulkoistamiseen liittyvissä osa-alueissa. Kuluttajat haluaisivat yhä enem-män tietää hankkimiensa tuotteiden alkuperästä ja yrityksiltä toivotaan avoimuutta markkinoinnissa, mikäli tuote on valmistettu alihankkijan toimesta. Kuluttajat näkivät kotimaan sisällä ulkoistamisen positiivisena asiana.
Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus suoritettiin kyselylomakkeen avulla 2.11.2011 – 6.11.2011 välisenä aikana Mikkelin alueen kuluttajien parissa. Vastauksia kyselyyn saatiin 133 kappaletta. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 28 kohtaa, joihin vastaajat antoivat omaa mielipidettänsä lähinnä olevan vastauksen. Tulosten analysointi suoritettiin SPSS -ohjelmalla, jonka avulla tulosten yhteenveto saatiin parhaiten julkaisukelpoiseen muotoon.
Tutkimuksen avulla saimme selville tärkeää tietoa kuluttajien ostopäätöksiin ja kulutuskäyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä. Tuloksista selvisi, että kuluttajat suosivat ennen kaikkea kotimaisuutta ja ovat valmiita maksamaan kotimaisesta tuotteesta lisähintaa. Tuloksista oli myös pääteltävissä, että kotimaista tuotetta pidetään yhä parempilaatuisempana, mitä ulkomailla valmistettua tuotetta. Kotimaisen tuotteen valintaa puolsi myös se seikka, että kuluttajat uskoivat mahdollisten reklamaatiotilanteiden sujuvan paremmin, mikäli tuote on kotimaassa valmistettu.
Kuluttajien asenteet ulkoistamista kohtaan olivat hieman varaukselliset. Tuloksista oli havaittavissa kuluttajien mielipide-erot tietyissä ulkoistamiseen liittyvissä osa-alueissa. Kuluttajat haluaisivat yhä enem-män tietää hankkimiensa tuotteiden alkuperästä ja yrityksiltä toivotaan avoimuutta markkinoinnissa, mikäli tuote on valmistettu alihankkijan toimesta. Kuluttajat näkivät kotimaan sisällä ulkoistamisen positiivisena asiana.