Matkailumarkkinointi sosiaalisessa mediassa eri organisaatiotasoilla
Sihvola, Nina (2011)
Sihvola, Nina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717395
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia matkailumarkkinointia sosiaalisessa mediassa eri organisaatiotasojen näkökulmasta. Idea aiheesta sosiaalinen media saatiin Kotkan matkailutoimistolta, joka oli työn toimeksiantaja. Tutkittavia organisaatiotasoja olivat alueorganisaatio, kaksi matkailutoimistoa, matkailuyritys ja tapahtumaorganisaatio. Tarkoituksena oli selvittää, miksi erilaiset matkailualan organisaatiot markkinoivat sosiaalisessa mediassa, ovatko ne suunnitelleet strategiaa siellä toiminnalle, ja mitkä niiden tavoitteet markkinoinnille ovat. Mukaan otettiin myös kaksi matkailuyritystä, jotka eivät vielä toimi yhteisöllisessä mediassa. Työssä selvitettiin myös sosiaalisen median käsitettä, strategian suunnittelua ja toimintaa sosiaalisessa mediassa, markkinoinnin muutosta ja Facebookia.
Työn empiirinen osa tehtiin haastattelujen avulla eli laadullisena tutkimuksena. Haastattelumenetelmäksi valittiin puolistrukturoidun haastattelun ja teemahaastattelun yhdistelmä, jotta saatiin vastauksia työn suunnitteluvaiheessa laadittuihin tutkimuskysymyksiin. Haastateltaviksi valittiin avainhenkilöitä sekä sosiaalisessa mediassa toimivista että siellä vielä toimimattomista organisaatioista.
Tutkimuksesta selvisi, että sosiaalinen media koetaan organisaatioissa hyvänä markkinointivälineenä. Sosiaalisessa mediassa markkinoinnin edullisuus ja aktiivisen näkyvyyden parantaminen ovat joidenkin yritysten mainitsemia syitä siellä markkinoinnille tai sinne lähtemisen suunnittelulle. Tavoitteina mainittiin muun muassa tunnettuuden parantaminen, on sitten kyse omasta organisaatiosta tai alueen matkailuyrityksistä ja sekä määriteltyjen että uusien kohderyhmien tavoittaminen. Joillakin organisaatioilla oli tavoitteena saada Facebook-sivun tykkääjät aktivoitumaan, jotta vuorovaikutus heidän kanssaan paranisi. Tuloksista saattoi huomata, että joillakin organisaatioilla toiminta sosiaalisessa mediassa on tavoitteellisempaa kuin toisilla.
Työn empiirinen osa tehtiin haastattelujen avulla eli laadullisena tutkimuksena. Haastattelumenetelmäksi valittiin puolistrukturoidun haastattelun ja teemahaastattelun yhdistelmä, jotta saatiin vastauksia työn suunnitteluvaiheessa laadittuihin tutkimuskysymyksiin. Haastateltaviksi valittiin avainhenkilöitä sekä sosiaalisessa mediassa toimivista että siellä vielä toimimattomista organisaatioista.
Tutkimuksesta selvisi, että sosiaalinen media koetaan organisaatioissa hyvänä markkinointivälineenä. Sosiaalisessa mediassa markkinoinnin edullisuus ja aktiivisen näkyvyyden parantaminen ovat joidenkin yritysten mainitsemia syitä siellä markkinoinnille tai sinne lähtemisen suunnittelulle. Tavoitteina mainittiin muun muassa tunnettuuden parantaminen, on sitten kyse omasta organisaatiosta tai alueen matkailuyrityksistä ja sekä määriteltyjen että uusien kohderyhmien tavoittaminen. Joillakin organisaatioilla oli tavoitteena saada Facebook-sivun tykkääjät aktivoitumaan, jotta vuorovaikutus heidän kanssaan paranisi. Tuloksista saattoi huomata, että joillakin organisaatioilla toiminta sosiaalisessa mediassa on tavoitteellisempaa kuin toisilla.