Kolmiulotteisen selainpelin teknologia
Tammiluoma, Jari (2011)
Tammiluoma, Jari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517177
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin kolmiulotteisten selainpelien tekemiseen tarvittavien teknologioiden paremmuutta. Tavoitteena oli tutustua eri teknologioiden tehokkuuksiin sekä niihin helposti saatavien työkalujen helppokäyttöisyyteen. Työssä pyrittiin saamaan kuva teknologioista, jotka mahdollistavat tehokkaan selainpelin tuotannon. Työssä pyrittiin myös tutkimaan, mitä heikkouksia teknologioissa on itsessään tai niistä voi aiheutua, kun valmista peliä lähdetään levittämään Internetiin.
Työssä pyrittiin tutkimaan teknologioiden paremmuutta tutkimalla esimerkiksi niiden koodin suoritusnopeuksia ja levinneisyyksiä. Tekniikoilla pyrittiin myös tekemään pieni sovellus jota, pystyttiin ajamaan Internet-selaimessa ja näin ollen arvioimaan kyseisen teknologian helppokäyttöisyyttä. Tutkimustuloksista pyrittiin päättelemään, mikä teknologioista tarjoaa parhaimman tasapainon tehokkuudessa, levinneisyydessä ja helppokäyttöisyydessä.
Työssä havaittiin, että käytetyimmät teknologiaratkaisut eivät välttämättä ole kaikkein toimivimpia ratkaisuja, mikäli niitä mietitään kolmiulotteisen selainpelin kannalta. Teknologiat kuten Flash, Silverlight ja Java kärsivät joko suoritusteho-ongelmista, tai niiden käyttäminen on teknisesti haastavaa tai hidasta. Toisaalta ratkaisut kuten Unity kärsivät pienestä levinneisyydestä, mutta toisaalta tarjoavat tehokkaat ja helppokäyttöiset työkalut sovellusten tekoon.
Työssä pyrittiin tutkimaan teknologioiden paremmuutta tutkimalla esimerkiksi niiden koodin suoritusnopeuksia ja levinneisyyksiä. Tekniikoilla pyrittiin myös tekemään pieni sovellus jota, pystyttiin ajamaan Internet-selaimessa ja näin ollen arvioimaan kyseisen teknologian helppokäyttöisyyttä. Tutkimustuloksista pyrittiin päättelemään, mikä teknologioista tarjoaa parhaimman tasapainon tehokkuudessa, levinneisyydessä ja helppokäyttöisyydessä.
Työssä havaittiin, että käytetyimmät teknologiaratkaisut eivät välttämättä ole kaikkein toimivimpia ratkaisuja, mikäli niitä mietitään kolmiulotteisen selainpelin kannalta. Teknologiat kuten Flash, Silverlight ja Java kärsivät joko suoritusteho-ongelmista, tai niiden käyttäminen on teknisesti haastavaa tai hidasta. Toisaalta ratkaisut kuten Unity kärsivät pienestä levinneisyydestä, mutta toisaalta tarjoavat tehokkaat ja helppokäyttöiset työkalut sovellusten tekoon.