Sadutusprojekti Halkokarin päiväkodin Pursimies-ryhmän 5-vuotiaille
Pietilä, Sini; Kangasvieri, Anette (2011)
Pietilä, Sini
Kangasvieri, Anette
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016498
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on projektiopinnäytetyö. Sen aiheena on sadutus ja menetelmän tuominen käytäntöön osaksi päiväkodin toimintaa. Opinnäytetyö toteutettiin Halkokarin päiväkodilla Kokkolassa. Kohderyhmänä olivat päiväkodin Pursimies-ryhmän 5-vuotiaat. Tavoitteena oli sadutus-menetelmän jääminen käytäntöön sekä sen käyttäminen lapsen kehityksen tukena.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sijoittui ajanjaksolle tammikuu-maaliskuu 2011. Kolmen kuukauden aikana toteutettiin kahdeksan sadutustuokiota, joiden aikana lapsia sadutettiin eri menetelmillä. Lasten kertomat sadut koottiin projektin päätteeksi satuvihkoiksi. Satuvihkot ja sadutusdiplomit jaettiin projektin päätöstilaisuudessa lapsille ja päiväkodin henkilökunnalle. Tuokioiden aikana lasten toimintaa ja vuorovaikutusta havainnoitiin. Havaintojen pohjalta arvioitiin sadutuksen vaikutuksia. Pursimies-ryhmän lapsilta ja työntekijöiltä kerättiin palautetta suullisesti ja kirjallisesti.
Sadutustuokiot kehittivät lasten ryhmässä toimimisen taitoja ja rohkaisivat lapsia itsensä ilmaisemiseen. Projektin myötä voidaan todeta, että sadutusmenetelmä tukee lasten kehitystä. Sadutus-menetelmä ja sen vaikutukset tulivat tutummaksi päiväkodin henkilökunnalle ja sitä voidaan käyttää jatkossa osana päiväkodin arkea.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sijoittui ajanjaksolle tammikuu-maaliskuu 2011. Kolmen kuukauden aikana toteutettiin kahdeksan sadutustuokiota, joiden aikana lapsia sadutettiin eri menetelmillä. Lasten kertomat sadut koottiin projektin päätteeksi satuvihkoiksi. Satuvihkot ja sadutusdiplomit jaettiin projektin päätöstilaisuudessa lapsille ja päiväkodin henkilökunnalle. Tuokioiden aikana lasten toimintaa ja vuorovaikutusta havainnoitiin. Havaintojen pohjalta arvioitiin sadutuksen vaikutuksia. Pursimies-ryhmän lapsilta ja työntekijöiltä kerättiin palautetta suullisesti ja kirjallisesti.
Sadutustuokiot kehittivät lasten ryhmässä toimimisen taitoja ja rohkaisivat lapsia itsensä ilmaisemiseen. Projektin myötä voidaan todeta, että sadutusmenetelmä tukee lasten kehitystä. Sadutus-menetelmä ja sen vaikutukset tulivat tutummaksi päiväkodin henkilökunnalle ja sitä voidaan käyttää jatkossa osana päiväkodin arkea.