Tyttöjen Tupa - paikka tamperelaisille tytöille : Tyttöjen Tuvan toiminta sosiokulttuurisen innostamisen ja sukupuolisensitiivisyyden näkökulmasta
Annala, Mari; Pirttinen, Annukka (2011)
Annala, Mari
Pirttinen, Annukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda näkyväksi Tampereen Isosisko- ja Tyttöjen Tupa -toimintaan kuuluvaa Tyttöjen Tupaa, joka sijaitsee Tampereen Pispalassa. Tyttöjen Tupa on tarkoitettu kaikille 6–16-vuotiaille tamperelaisille tytöille. Opinnäytetyössä tuodaan esiin Tyttöjen Tuvan työntekijöiden näkemyksiä Tupaa ohjaavista sosiaalipedagogisista työorientaatioista, sosiokulttuurisesta innostamisesta ja sukupuolisensitiivisyydestä sekä Tyttöjen Tuvalla käyvien tyttöjen kokemuksia Tyttöjen Tuvan toiminnasta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua työntekijöiden kanssa ja eläytymismenetelmää tyt-töjen kanssa. Haastattelu toteutettiin parihaastatteluna Tyttöjen Tuvan työntekijöille, ja eläytymismenetelmätarinan kirjoitti 21 Tuvalla käyvää tyttöä.
Haastattelun tuloksista nousi esiin kaksi keskeistä asiaa: työntekijät kannustavat tyttöjä olemaan oma itsensä, ja työntekijät antavat tytöille erilaisia naisen malleja Tyttöjen Tuvan vapaaehtoisten ja opiskelijoiden avulla. Tytöillä on myös Tyttöjen Tuvalla vaikutusmahdollisuus: heitä kuunnellaan ja heidän tarpeensa ja toiveensa otetaan huomioon.
Positiivisissa eläytymismenetelmätarinoissa korostettiin Tyttöjen Tuvan toiminnan merkitystä tytöille. Tytöt kokivat Tyttöjen Tuvan toiminnan mielekkäänä ja tilat viihtyisinä. Negatiiviset kokemukset tarinoissa eivät liittyneet Tyttöjen Tuvan toimintaan, vaan tyttöjen omaan kokemusmaailmaan ja ihmissuhteisiin.
Tutkimuksen pohjalta ei voi tehdä yleistyksiä, sillä opinnäytetyö tehtiin yhteen tyttötyötä käyttävään paikkaan ja vastaajia oli melko vähän. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kahta tyttötyötä tekevää työntekijää, joten haastattelutulokset ovat heidän näkemyksiään sosiaalipedagogisten työorientaatioiden käytöstä käytännön työssä. Tulosten pohjalta voidaan kuitenkin vetää johtopäätös, että tytöt saavat Tyttöjen Tuvalla tukea ja mahdollisuuden vaikuttaa sekä tytöt pitävät Tyttöjen Tupaa tärkeänä paikkana.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua työntekijöiden kanssa ja eläytymismenetelmää tyt-töjen kanssa. Haastattelu toteutettiin parihaastatteluna Tyttöjen Tuvan työntekijöille, ja eläytymismenetelmätarinan kirjoitti 21 Tuvalla käyvää tyttöä.
Haastattelun tuloksista nousi esiin kaksi keskeistä asiaa: työntekijät kannustavat tyttöjä olemaan oma itsensä, ja työntekijät antavat tytöille erilaisia naisen malleja Tyttöjen Tuvan vapaaehtoisten ja opiskelijoiden avulla. Tytöillä on myös Tyttöjen Tuvalla vaikutusmahdollisuus: heitä kuunnellaan ja heidän tarpeensa ja toiveensa otetaan huomioon.
Positiivisissa eläytymismenetelmätarinoissa korostettiin Tyttöjen Tuvan toiminnan merkitystä tytöille. Tytöt kokivat Tyttöjen Tuvan toiminnan mielekkäänä ja tilat viihtyisinä. Negatiiviset kokemukset tarinoissa eivät liittyneet Tyttöjen Tuvan toimintaan, vaan tyttöjen omaan kokemusmaailmaan ja ihmissuhteisiin.
Tutkimuksen pohjalta ei voi tehdä yleistyksiä, sillä opinnäytetyö tehtiin yhteen tyttötyötä käyttävään paikkaan ja vastaajia oli melko vähän. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kahta tyttötyötä tekevää työntekijää, joten haastattelutulokset ovat heidän näkemyksiään sosiaalipedagogisten työorientaatioiden käytöstä käytännön työssä. Tulosten pohjalta voidaan kuitenkin vetää johtopäätös, että tytöt saavat Tyttöjen Tuvalla tukea ja mahdollisuuden vaikuttaa sekä tytöt pitävät Tyttöjen Tupaa tärkeänä paikkana.