Aistimarkkinointi
Ruuskanen, Noora (2011)
Ruuskanen, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916129
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää, mitä on aistimarkkinointi. Aistimarkkinointi on uusi aihe markkinoinnin alueella. Mainonta perustuu nimenomaan aisteihin, toisin sanoen tietoa ihmisen aistien toiminnasta on aina hyödynnetty. Nykyään kuitenkin tuotteen ja palvelun ominaisuuksilla erottuminen tulee vaikeammaksi, joten tulee kiinnittää yhä enemmän huomiota, miten aisteja voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Tiedot aiheesta ovat rajallisia, joten tämä työ pyrkii avaamaan aihetta.
Työ on puhtaasti teoreettinen aineiston vähyyden vuoksi. Aineistona on käytetty kirjallisuutta, joka viittaa aiheeseen sekä kirjoittajan omia kokemuksia. Aineisto, joka keskittyy nimenomaan aistimarkkinointiin, on pääosin englanninkielistä ja vähäistä.
Työ on jaettu neljään pääaiheeseen. Ensimmäisessä luvussa tarkastellaan aistien toimintaa, jotta voidaan ymmärtää miksi ja miten jokin mainonnan tehokeino vaikuttaa eri aisteihin. Toinen luku käy läpi markkinointiprosessia, jota tarkastellaan kolmen aiheen kautta: markkinoinnin kehitys, markkinoinnin tehtävät ja asiakkaan ostoprosessi. Kolmas luku tutkii eri medioiden ja menekinedistämisen tehokeinoja aistinäkökulmasta. Perinteiset mainonnan tehokeinot eri mainosvälineissä sisältävät aistien hyödyntämistä, vaikka sitä ei tiedostetakaan. Neljäs luku keskittyy aistimarkkinoinnin eettisyyteen ja markkinoinnin lainsäädäntöön.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että aistimarkkinointi luo monia mahdol-lisuuksia markkinoinnin saralla, kun niitä osataan hyödyntää. Aistimarkkinointi on haastavaa ja vaatii markkinoijalta uudenlaista luovuutta. Aistimarkkinointi voi luoda myös eettisiä haasteita, joita tulee tarkastella lainsäädännön puitteissa. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus yhdessä aistimarkkinoinnin keinoja hyödyntävien yritysten kanssa ja selvittää, miten suomalaiset kuluttajat ja suomalaiset markkinoijat ovat ottaneet uuden ajan markkinoinnin vastaan.
Työ on puhtaasti teoreettinen aineiston vähyyden vuoksi. Aineistona on käytetty kirjallisuutta, joka viittaa aiheeseen sekä kirjoittajan omia kokemuksia. Aineisto, joka keskittyy nimenomaan aistimarkkinointiin, on pääosin englanninkielistä ja vähäistä.
Työ on jaettu neljään pääaiheeseen. Ensimmäisessä luvussa tarkastellaan aistien toimintaa, jotta voidaan ymmärtää miksi ja miten jokin mainonnan tehokeino vaikuttaa eri aisteihin. Toinen luku käy läpi markkinointiprosessia, jota tarkastellaan kolmen aiheen kautta: markkinoinnin kehitys, markkinoinnin tehtävät ja asiakkaan ostoprosessi. Kolmas luku tutkii eri medioiden ja menekinedistämisen tehokeinoja aistinäkökulmasta. Perinteiset mainonnan tehokeinot eri mainosvälineissä sisältävät aistien hyödyntämistä, vaikka sitä ei tiedostetakaan. Neljäs luku keskittyy aistimarkkinoinnin eettisyyteen ja markkinoinnin lainsäädäntöön.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että aistimarkkinointi luo monia mahdol-lisuuksia markkinoinnin saralla, kun niitä osataan hyödyntää. Aistimarkkinointi on haastavaa ja vaatii markkinoijalta uudenlaista luovuutta. Aistimarkkinointi voi luoda myös eettisiä haasteita, joita tulee tarkastella lainsäädännön puitteissa. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus yhdessä aistimarkkinoinnin keinoja hyödyntävien yritysten kanssa ja selvittää, miten suomalaiset kuluttajat ja suomalaiset markkinoijat ovat ottaneet uuden ajan markkinoinnin vastaan.