Kuka minua tänään hoitaa? : Helenan Vanhainkodin asukkaiden kokemuksia eri kulttuureista tulevien hoitajien kohtaamisesta.
Juva, Tanja; Paappanen, Teija; Uotinen, Pirjo (2011)
Juva, Tanja
Paappanen, Teija
Uotinen, Pirjo
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415492
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Juva Tanja, Paappanen Teija ja Uotinen Pirjo. ”Kuka minua tänään hoitaa?”. Helenan Vanhainkodin asukkaiden kokemuksia eri kulttuurista tulevan hoitajan kohtaamisesta ja tekemästä hoitotyöstä. Pieksämäki, syksy 2011. 37 sivua.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Hoitotyön koulutusohjelma, sai-raanhoitaja (AMK).
Yhä useammin hoitotilanteissa kohtaavat ihmiset, jotka ovat lähtöisin eri kulttuuritaus-toista. Eri kulttuurista tulevan ihmisen kohtaaminen hoitotilanteessa ja kommunikointi voivat olla ongelmallisia niin hoitajalle kuin hoidettavalle. Kulttuuri ja uskonto asettavat ehtoja ja rajoja, joita hoitohenkilökunta ei välttämättä tiedä tai osaa ottaa huomioon. Tämän työn tavoitteena oli kartoittaa Helenan Vanhainkodin asukkaiden kokemaa hoi-totyötä eri kulttuurista tulevan hoitajan tekemänä sekä asukkaan että hoitajan välistä vuorovaikutusta. Tavoitteena oli antaa tutkittua tietoa Helena kodin henkilökunnalle sekä esimiehille.
Opinnäytetyön teoreettisena viitemallina toimi Carla Schubertin kehittelemä jäävuori-malli. Mallin avulla kuvataan kulttuurin kerroksellisuutta ja sisäistä arvojen, odotusten, uskomusten ja tapojen hierarkkisuutta. Hoitajan kohdatessa eri kulttuuria edustavan ihmisen hän havaitsee ja huomioi hoidossa usein jäävuoren näkyvän osan kuten kielen, ihonvärin, tavat, sukupuolen, iän ja pukeutumisen. Kulttuurisen kompetenssin omaava hoitajan tulisi kuitenkin huomioida näkymättömiin jäävuoren rakenteisiin kuten maail-mankatsomukseen, arvomaailmaan, kulttuuri identiteettiin, odotuksiin, uskomuksiin, kulttuurisiin traditioihin, perheen ja suvun merkityksiin.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluina yhdeksältä Helenan Vanhainkodin asukkaalta (n=9). Tutkimuksen kohteena oli asiakkai-den henkilökohtainen kokemus. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyy-silla.
Tutkimustulosten mukaan Helenan Vanhainkodin asukkaat ovat pääsääntöisesti tyyty-väisiä eri kulttuurista tulevan hoitajan tekemään hoitotyöhön. Asukkaille ei ollut niin-kään tärkeää, minkä kulttuurin edustaja hoitaja on, vaan kuinka he pystyvät kommuni-koimaan hoitajan kanssa. Yhteinen kieli koettiin tärkeäksi. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Helenan Vanhainkodissa ja monikulttuurisissa työyksiköissä sekä kehitettä-essä monikulttuurista hoitotyötä ja vuorovaikutustaitoja eri kulttuureiden välillä.
Juva Tanja, Paappanen Teija ja Uotinen Pirjo. ”Kuka minua tänään hoitaa?”. Helenan Vanhainkodin asukkaiden kokemuksia eri kulttuurista tulevan hoitajan kohtaamisesta ja tekemästä hoitotyöstä. Pieksämäki, syksy 2011. 37 sivua.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Hoitotyön koulutusohjelma, sai-raanhoitaja (AMK).
Yhä useammin hoitotilanteissa kohtaavat ihmiset, jotka ovat lähtöisin eri kulttuuritaus-toista. Eri kulttuurista tulevan ihmisen kohtaaminen hoitotilanteessa ja kommunikointi voivat olla ongelmallisia niin hoitajalle kuin hoidettavalle. Kulttuuri ja uskonto asettavat ehtoja ja rajoja, joita hoitohenkilökunta ei välttämättä tiedä tai osaa ottaa huomioon. Tämän työn tavoitteena oli kartoittaa Helenan Vanhainkodin asukkaiden kokemaa hoi-totyötä eri kulttuurista tulevan hoitajan tekemänä sekä asukkaan että hoitajan välistä vuorovaikutusta. Tavoitteena oli antaa tutkittua tietoa Helena kodin henkilökunnalle sekä esimiehille.
Opinnäytetyön teoreettisena viitemallina toimi Carla Schubertin kehittelemä jäävuori-malli. Mallin avulla kuvataan kulttuurin kerroksellisuutta ja sisäistä arvojen, odotusten, uskomusten ja tapojen hierarkkisuutta. Hoitajan kohdatessa eri kulttuuria edustavan ihmisen hän havaitsee ja huomioi hoidossa usein jäävuoren näkyvän osan kuten kielen, ihonvärin, tavat, sukupuolen, iän ja pukeutumisen. Kulttuurisen kompetenssin omaava hoitajan tulisi kuitenkin huomioida näkymättömiin jäävuoren rakenteisiin kuten maail-mankatsomukseen, arvomaailmaan, kulttuuri identiteettiin, odotuksiin, uskomuksiin, kulttuurisiin traditioihin, perheen ja suvun merkityksiin.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluina yhdeksältä Helenan Vanhainkodin asukkaalta (n=9). Tutkimuksen kohteena oli asiakkai-den henkilökohtainen kokemus. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyy-silla.
Tutkimustulosten mukaan Helenan Vanhainkodin asukkaat ovat pääsääntöisesti tyyty-väisiä eri kulttuurista tulevan hoitajan tekemään hoitotyöhön. Asukkaille ei ollut niin-kään tärkeää, minkä kulttuurin edustaja hoitaja on, vaan kuinka he pystyvät kommuni-koimaan hoitajan kanssa. Yhteinen kieli koettiin tärkeäksi. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Helenan Vanhainkodissa ja monikulttuurisissa työyksiköissä sekä kehitettä-essä monikulttuurista hoitotyötä ja vuorovaikutustaitoja eri kulttuureiden välillä.