Koulutuksen arviointi yritys- ja korkeakoulumaailmassa
Vaara-Mursu, Annukka; Pelttari, Sari (2011)
Vaara-Mursu, Annukka
Pelttari, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415377
Tiivistelmä
Koulutuksen arviointia voidaan pohtia monelta eri kannalta riippuen siitä mihin tarkoitukseen, missä ympäristössä ja kenen toimeksiannosta arviointia tehdään. Tässä työssä tarkastelemme arviointia yritys- ja korkeakouluympäristössä case-tutkimusten kautta. Tarkastelun ulkopuolelle jäi oppimisen, oppiijan ja opintokokonaisuuksien arviointi sekä yrityksessä muun tapahtuvan oppimisen arviointi, kuten työssä oppiminen ja ohjaus.
Kehityshankkeessa kuvasimme erilaisia teoreettisia malleja koulutuksen arviointikäytännöille. Yritys- ja korkeakoulumaailmassa käytetyt mallit eroavat toisistaan, lähinnä yhteiskunnan koulua säätelevien säännösten takia. Yritysmaailmassa tänäkin päivänä käytössä oleva Kirkpatrickin 4-tason malli on syntynyt jo 1959. Korkeakoulumaailmaa ohjaa Korkeakoulujen Arviointineuvosto, jossa on opetusministeriön määrämät jäsenet.
Työssä vertasimme yrityksessä ja korkeakoulussa käytettyjä arviointimenetelmiä ja palautelomakkeita. Lomakkeiden kysymykset osallistujille olivat hyvin yhteneväiset, niiden tuloksia hyödynnetään eri tavoin yrityksessä ja korkeakoulussa. Molemmissa saatuja tuloksia käytetään kurssien kehittämiseen, mutta yrityksessä tuloksia hyödynnetään laajemmin laadun varmistamisessa ja koko toiminnan kehittämisessä.
Kehityshanke herätti ajatuksia siitä kuinka paljon monipuolisemmin arviointituloksia voisikaan käyttää hyväksi, esimerkiksi korkeakoulussa koko opintokokonaisuuden kehittämiseksi. Lisäksi kysymys arvioinnin tulosten luotettavuudesta nousi esille, milloin tulos on luotettava päätöksenteon pohjaksi. Tämä nousee erityisesti esille siirryttäessä sähköiseen palautejärjestelmään, jolloin sekä yrityksessä että korkeakoulussa on nähty arviointipalautteiden roima väheneminen.
Kehityshankkeessa kuvasimme erilaisia teoreettisia malleja koulutuksen arviointikäytännöille. Yritys- ja korkeakoulumaailmassa käytetyt mallit eroavat toisistaan, lähinnä yhteiskunnan koulua säätelevien säännösten takia. Yritysmaailmassa tänäkin päivänä käytössä oleva Kirkpatrickin 4-tason malli on syntynyt jo 1959. Korkeakoulumaailmaa ohjaa Korkeakoulujen Arviointineuvosto, jossa on opetusministeriön määrämät jäsenet.
Työssä vertasimme yrityksessä ja korkeakoulussa käytettyjä arviointimenetelmiä ja palautelomakkeita. Lomakkeiden kysymykset osallistujille olivat hyvin yhteneväiset, niiden tuloksia hyödynnetään eri tavoin yrityksessä ja korkeakoulussa. Molemmissa saatuja tuloksia käytetään kurssien kehittämiseen, mutta yrityksessä tuloksia hyödynnetään laajemmin laadun varmistamisessa ja koko toiminnan kehittämisessä.
Kehityshanke herätti ajatuksia siitä kuinka paljon monipuolisemmin arviointituloksia voisikaan käyttää hyväksi, esimerkiksi korkeakoulussa koko opintokokonaisuuden kehittämiseksi. Lisäksi kysymys arvioinnin tulosten luotettavuudesta nousi esille, milloin tulos on luotettava päätöksenteon pohjaksi. Tämä nousee erityisesti esille siirryttäessä sähköiseen palautejärjestelmään, jolloin sekä yrityksessä että korkeakoulussa on nähty arviointipalautteiden roima väheneminen.