Facebookin mahdollisuudet osana Skiexpon markkinointiviestintää
Ågren, Ida (2011)
Ågren, Ida
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315265
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Messut, jolle toteutettiin markkinointitutki-mus. Tutkimusongelmana oli miten Suomen Messujen brändin, talviurheilun tapahtu-man Skiexpon Facebook-sivujen sisältöä voidaan kehittää osana tapahtuman markki-nointia. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään Skiexpon messuklubilaisten ja Facebook-tykkääjien käyttäytyminen Facebookissa ja toisaalta miten he toivovat Skiexpon siellä käyttäytyvän.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän, sosiaalisen median ja Facebookin teoriasta yrityksen näkökulmasta. Työn empiirinen osio muodostuu kvanti-tatiivisesta tutkimuksesta ja sen viitekehyksestä ja tutkimustyyppinä käytettiin Survey- eli kyselytutkimusta. Aineisto analysoitiin käyttäen SPSS -ohjelmaa.
Tutkimuksen perusjoukon muodostaa Skiexpon Facebook-tykkääjät ja Skiexpon mes-suklubilaiset. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-sovelluksella tehdyllä kyselyllä, joka linkitettiin Skiexpon Messuklubikirjeeseen sekä Skiexpon Facebook-sivuille. Työ toteu-tettiin vuoden 2011 huhtikuun ja syyskuun välisenä aikana.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tutkittavasta ryhmästä 65 % omistaa Facebook-tilin ja heistä 38 % "tykkää" Skiexposta. Tutkittavasta ryhmästä Facebook-tilin omistaja käy aktiivisesti Facebookissa ja toivoo aktiivista sisällöntuottoa mutta ei itse tuota sisältöä aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, vaan on enemmänkin kommentoija. Skiexpon tykkääjät ja messuklubilaiset toivovat sivuille ennen kaikkea perustiedot tapahtumasta, kilpailuja ja arvontoja tuomaan sivuille lisäarvoa, sekä alaan liittyviä trendejä ja uutisia.
Tykkääjistä vain 8 % teki messukäyntipäätöksen vuoden 2010 Skiexpoon tapahtuman Facebook-sivujen perusteella. Skiexpon Facebook-sivut sopivatkin paremmin asiakas-suhteen vahvistamiseen, eikä niinkään uusien messukävijöiden hankkimiseen. Tuloksien mukaan tehokkaimmat ja Skiexpon brändimääritelmään sopivimmat sosiaalisen median markkinointikeinot Facebookissa ovat viraalimarkkinointi, maksullinen mainonta sekä viihde- ja sisältömarkkinointi.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän, sosiaalisen median ja Facebookin teoriasta yrityksen näkökulmasta. Työn empiirinen osio muodostuu kvanti-tatiivisesta tutkimuksesta ja sen viitekehyksestä ja tutkimustyyppinä käytettiin Survey- eli kyselytutkimusta. Aineisto analysoitiin käyttäen SPSS -ohjelmaa.
Tutkimuksen perusjoukon muodostaa Skiexpon Facebook-tykkääjät ja Skiexpon mes-suklubilaiset. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-sovelluksella tehdyllä kyselyllä, joka linkitettiin Skiexpon Messuklubikirjeeseen sekä Skiexpon Facebook-sivuille. Työ toteu-tettiin vuoden 2011 huhtikuun ja syyskuun välisenä aikana.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tutkittavasta ryhmästä 65 % omistaa Facebook-tilin ja heistä 38 % "tykkää" Skiexposta. Tutkittavasta ryhmästä Facebook-tilin omistaja käy aktiivisesti Facebookissa ja toivoo aktiivista sisällöntuottoa mutta ei itse tuota sisältöä aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, vaan on enemmänkin kommentoija. Skiexpon tykkääjät ja messuklubilaiset toivovat sivuille ennen kaikkea perustiedot tapahtumasta, kilpailuja ja arvontoja tuomaan sivuille lisäarvoa, sekä alaan liittyviä trendejä ja uutisia.
Tykkääjistä vain 8 % teki messukäyntipäätöksen vuoden 2010 Skiexpoon tapahtuman Facebook-sivujen perusteella. Skiexpon Facebook-sivut sopivatkin paremmin asiakas-suhteen vahvistamiseen, eikä niinkään uusien messukävijöiden hankkimiseen. Tuloksien mukaan tehokkaimmat ja Skiexpon brändimääritelmään sopivimmat sosiaalisen median markkinointikeinot Facebookissa ovat viraalimarkkinointi, maksullinen mainonta sekä viihde- ja sisältömarkkinointi.