Lähellä ja läsnä : Kasvatuksellinen kohtaaminen avoimessa nuorisotalotoiminnassa
Liuha, Sami (2011)
Liuha, Sami
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315153
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kasvatuksellista kohtaamista avoimessa nuorisotalotoiminnassa. Opinnäytetyön on tilannut Hyvinkään kaupungin Nuorisopalvelut. Nuorisotalotyö on aiheena ajankohtainen niin paikallisesti Hyvinkäällä kuin valtakunnallisestikin. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan erityisesti kasvatuksellisia kohtaamistilanteita nuorisotilalla
Tutkimuksella selvitettiin talotyön kasvatuksellisuutta, niin ohjaajien, nuorten kuin heidän vanhempiensa näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena ja aineiston keruu menetelminä on käytetty haastatteluja, webropol-kyselyä sekä havainnointia.
Nuorisotyöntekijältä vaaditaan talotyössä hyvin moninaista osaamista. Toiminnassa käytetään erilaisia menetelmiä hyväksi tavoitteiden saavuttamiseksi. Työntekijöiden toiminta on tietoista kasvattamista ja nuoren kohtaamistilanteissa hyödynnetään työntekijän kohtaamisentaitoja ja menetelmäosaamista. Kasvatuksellisuus on ensisijaisesti välitöntä vuorovaikutusta ja pedagogiseen vuorovaikutussuhtee-seen sisältyy aina kasvatukselliset tavoitteet. Nuorten odotukset ja ohjaajien käsitykset laadukkaasta toiminnasta löysivät useita samansuuntaisia ajatuksia.
Nuorisotalo luo tilan ja välineistön kohtaamistilanteille. Tässä työssä on avattu ja perusteltu nuorisotyöntekijän kasvatustehtävää nuorisotalolla. Toimintatutkimuksen aikana on nostettu kehittämiskohteita, joihin on luotu toimintamalleja, joita esitellään tässä työssä.
Tutkimuksella selvitettiin talotyön kasvatuksellisuutta, niin ohjaajien, nuorten kuin heidän vanhempiensa näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena ja aineiston keruu menetelminä on käytetty haastatteluja, webropol-kyselyä sekä havainnointia.
Nuorisotyöntekijältä vaaditaan talotyössä hyvin moninaista osaamista. Toiminnassa käytetään erilaisia menetelmiä hyväksi tavoitteiden saavuttamiseksi. Työntekijöiden toiminta on tietoista kasvattamista ja nuoren kohtaamistilanteissa hyödynnetään työntekijän kohtaamisentaitoja ja menetelmäosaamista. Kasvatuksellisuus on ensisijaisesti välitöntä vuorovaikutusta ja pedagogiseen vuorovaikutussuhtee-seen sisältyy aina kasvatukselliset tavoitteet. Nuorten odotukset ja ohjaajien käsitykset laadukkaasta toiminnasta löysivät useita samansuuntaisia ajatuksia.
Nuorisotalo luo tilan ja välineistön kohtaamistilanteille. Tässä työssä on avattu ja perusteltu nuorisotyöntekijän kasvatustehtävää nuorisotalolla. Toimintatutkimuksen aikana on nostettu kehittämiskohteita, joihin on luotu toimintamalleja, joita esitellään tässä työssä.