Gramvärjäyksen tulkinnan verkkokurssi
Vöö, Tuulikki; Tallgren, Marja (2011)
Vöö, Tuulikki
Tallgren, Marja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215062
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli laatia oppimateriaali gramvärjäyksestä Tampereen ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli helpottaa bioanalyytikko-opiskelijoiden gramvärjäyksen suorituksen ja tulkinnan oppimista. Tärkeänä tavoitteena oli myös parantaa gramvärjäystä käsittelevään mikrobiologian kurssiin liittyvän kuvamateriaalin laatua. Tehtävinä oli selvittää gramvärjäys ja sen suorittaminen, tulkinta ja vastaaminen, miten gramvärjäyksen tulkintaa voi oppia tehokkaasti verkko-oppimisympäristössä ja ottaa kuvat gramvärjätyistä preparaateista mikroskooppikameralla. Aihe saatiin bioanalytiikan koulutusohjelman mikrobiologian lehtorilta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui raportista ja tuotoksesta. Teoriaosassa käsiteltiin gramvärjäyksen perusteita, suoritusta, tulkintaa ja laadunarviointia. Verkkokurssin rakentamista varten selvitettiin myös mitä on verkko-oppiminen, millainen on verkko-oppimisympäristö ja millaisia ovat verkko-oppimateriaalit. Lisäksi käsiteltiin verkko-oppimisympäristö Moodlea sekä dialogisen verkossa oppimisen toimintamallia DIANAa. Tuotoksena syntynyt verkkokurssi tehtiin mukaillen tätä toimintamallia. Tuotos laadittiin raportin teoriaosan pohjalta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkkokurssi Moodle-oppimisympäristöön. Kurssi sisältää tietoa gramvärjäyksen perusteista, suorituksesta ja tulkinnasta. Lisäksi kurssiin laadittiin harjoitustehtävä ja kaksi tenttiä gramvärjäyksen tulkinnasta. Tuotokseen tehtiin myös video gramvärjäyksen suorituksesta. Kurssi on tarkoitettu käytettäväksi lähiopetuksen tukena gramvärjäyksen tulkinnan opiskelussa kliinisen mikrobiologian bakteriologiaa käsittelevällä kurssilla. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheeksi sopisi samankaltaisen kurssin ja oppimateriaalin laatiminen myös muihin bioanalytiikan koulutusohjelman ammattiaineisiin, kuten hematologiaan tai histo- ja sytologiaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui raportista ja tuotoksesta. Teoriaosassa käsiteltiin gramvärjäyksen perusteita, suoritusta, tulkintaa ja laadunarviointia. Verkkokurssin rakentamista varten selvitettiin myös mitä on verkko-oppiminen, millainen on verkko-oppimisympäristö ja millaisia ovat verkko-oppimateriaalit. Lisäksi käsiteltiin verkko-oppimisympäristö Moodlea sekä dialogisen verkossa oppimisen toimintamallia DIANAa. Tuotoksena syntynyt verkkokurssi tehtiin mukaillen tätä toimintamallia. Tuotos laadittiin raportin teoriaosan pohjalta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkkokurssi Moodle-oppimisympäristöön. Kurssi sisältää tietoa gramvärjäyksen perusteista, suorituksesta ja tulkinnasta. Lisäksi kurssiin laadittiin harjoitustehtävä ja kaksi tenttiä gramvärjäyksen tulkinnasta. Tuotokseen tehtiin myös video gramvärjäyksen suorituksesta. Kurssi on tarkoitettu käytettäväksi lähiopetuksen tukena gramvärjäyksen tulkinnan opiskelussa kliinisen mikrobiologian bakteriologiaa käsittelevällä kurssilla. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheeksi sopisi samankaltaisen kurssin ja oppimateriaalin laatiminen myös muihin bioanalytiikan koulutusohjelman ammattiaineisiin, kuten hematologiaan tai histo- ja sytologiaan.