Haavakansio osana asiakasneuvontaa apteekissa
Raatikainen, Tiina; Sevtsenko, Ilona (2011)
Raatikainen, Tiina
Sevtsenko, Ilona
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814815
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Raatikainen Tiina & Sevtsenko Ilona Haavakansio osana asiakasneuvontaa apteekissa. Pieksämäki, syksy 2011, 60 s., 2 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä haavakansio apteekin henkilökunnalle ohjauksen avuksi. Kansio oli Niiralan apteekin toive. Haavakansio on tarkoitettu Niiralan apteekin ja sen kahden sivuapteekin, Päivärannan ja Neulamäen henkilökunnan käyttöön. Haavakansion tavoitteena on auttaa henkilökuntaa haava-asiakkaan ohjauksessa ja neuvonnassa sekä auttaa henkilökuntaa omaksumaan erilaisten haavanhoitotuotteiden ominaisuuksia. Opitun tiedon avulla he osaavat neuvoa asiakkaalle heidän haavanhoitoonsa sopivia tuotteita.
Opinnäytetyön teoreettiseen osuuteen valitsimme teoriaa asiakasneuvonnan ja ohjauksen merkityksestä, kotona hoidettavista akuuteista ja kroonisista haavoista sekä haavanhoitoprosessista. Teoria kerättiin erilaisista tutkimuksista ja lähdemateriaaleista. Kansion sisältö pohjautuu tähän teoriatietoon. Kansioon on koottu lyhyesti kotioloissa hoidettavien haavojen erityispiirteet kuvineen sekä haavanhoitotuotteet. Kansiossa käsitellään haavojen paranemiseen liittyviä ravitsemusta ja kivunhoitoa.
Kansion toimivuutta ja selkeyttä testattiin antamalla kansio koekäyttöön kaikkiin kolmeen apteekkiin. Palautetta kerättiin kyselylomakkeella. Palautteeseen vastasi 8 henkilöä. Palaute tuotti kansion kehittämisehdotuksia.
Kansiota pidettiin toimivana ja selkeänä. Asiat oli esitetty riittävän lyhyesti, mutta ymmärrettävästi ja tarvittavat tiedot löytyivät kansiosta. Rakentavia parannusehdotuksia tuli ja niiden perusteella muokkasimme kansion kohderyhmän tarpeita vastaavaksi.
Tulevaisuudessa voisi tutkia miten kansio on auttanut apteekin henkilökuntaa haava-asiakkaan neuvonnassa ja millaista palvelua ja ohjausta haava-asiakas apteekissa saa.
Asiasanat: haavakansio, asiakasneuvonta, akuutti haava, krooninen haava, produktio
Raatikainen Tiina & Sevtsenko Ilona Haavakansio osana asiakasneuvontaa apteekissa. Pieksämäki, syksy 2011, 60 s., 2 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä haavakansio apteekin henkilökunnalle ohjauksen avuksi. Kansio oli Niiralan apteekin toive. Haavakansio on tarkoitettu Niiralan apteekin ja sen kahden sivuapteekin, Päivärannan ja Neulamäen henkilökunnan käyttöön. Haavakansion tavoitteena on auttaa henkilökuntaa haava-asiakkaan ohjauksessa ja neuvonnassa sekä auttaa henkilökuntaa omaksumaan erilaisten haavanhoitotuotteiden ominaisuuksia. Opitun tiedon avulla he osaavat neuvoa asiakkaalle heidän haavanhoitoonsa sopivia tuotteita.
Opinnäytetyön teoreettiseen osuuteen valitsimme teoriaa asiakasneuvonnan ja ohjauksen merkityksestä, kotona hoidettavista akuuteista ja kroonisista haavoista sekä haavanhoitoprosessista. Teoria kerättiin erilaisista tutkimuksista ja lähdemateriaaleista. Kansion sisältö pohjautuu tähän teoriatietoon. Kansioon on koottu lyhyesti kotioloissa hoidettavien haavojen erityispiirteet kuvineen sekä haavanhoitotuotteet. Kansiossa käsitellään haavojen paranemiseen liittyviä ravitsemusta ja kivunhoitoa.
Kansion toimivuutta ja selkeyttä testattiin antamalla kansio koekäyttöön kaikkiin kolmeen apteekkiin. Palautetta kerättiin kyselylomakkeella. Palautteeseen vastasi 8 henkilöä. Palaute tuotti kansion kehittämisehdotuksia.
Kansiota pidettiin toimivana ja selkeänä. Asiat oli esitetty riittävän lyhyesti, mutta ymmärrettävästi ja tarvittavat tiedot löytyivät kansiosta. Rakentavia parannusehdotuksia tuli ja niiden perusteella muokkasimme kansion kohderyhmän tarpeita vastaavaksi.
Tulevaisuudessa voisi tutkia miten kansio on auttanut apteekin henkilökuntaa haava-asiakkaan neuvonnassa ja millaista palvelua ja ohjausta haava-asiakas apteekissa saa.
Asiasanat: haavakansio, asiakasneuvonta, akuutti haava, krooninen haava, produktio