Pienyrityksen arvonmääritys
Utoslahti, Jarno (2011)
Utoslahti, Jarno
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111014436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111014436
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pienyrityksen arvonmääritys yrityskauppaprosessissa. Työn tarkoituksena on selvittää miten pienen osakeyhtiön yrityskauppa voidaan toteuttaa. Lopullinen tavoite on selvittää, mikä on yrityksen arvo. Tutkimus tehdään myyjän näkökulmasta. Teoriaosuudessa selvitetään osakeyhtiön yrityskaupan muodot ja rajoitukset. Lopuksi käydään läpi tarvittavat sopimukset ja kaupan kohteen luovutustavat. Lisäksi esitellään yrityksen arvonmääritysprosessin vaiheet. Niihin kuuluvat oman pääoman tuottovaatimuksen määrittely sekä erilaiset arvonmääritysmallit.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkitaan sitä, miten case-yrityksen yrityskauppa aiotaan toteuttaa. Yrityksen arvo lasketaan erilaisilla arvonmääritysmalleilla. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimustulokset on saatu haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa ja analysoimalla yrityksen toteutuneita tilinpäätöstietoja. Lopuksi on tutkittu yrityksestä laadittuja ennusteita. Tutkimustulokset osoittavat yrityskaupan olevan monimutkainen prosessi, joka ei onnistu ilman huolellista suunnittelua.
Lopputuloksena voidaan mainita, että yrityskauppa voidaan toteuttaa monella tavalla. Siihen liittyy monia velvollisuuksia ja rajoituksia. Tärkein yrityskaupan tekijä on kauppahinta, joka voidaan määritellä erilaisilla arvonmääritysmalleilla. Ne perustuvat yrityksen tulevaisuuden arviointiin. Jokainen arvonmääritysmalli antaa erilaisen tuloksen, ja yrityksen todellinen arvo saadaan käyttämällä eri menetelmiä. Tämän jälkeen yhdistellään niistä saatuja tuloksia. Virheet tulevaisuuden arvioinnissa aiheuttavat suuria eroja arvonmääritysmallien tuloksissa.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkitaan sitä, miten case-yrityksen yrityskauppa aiotaan toteuttaa. Yrityksen arvo lasketaan erilaisilla arvonmääritysmalleilla. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimustulokset on saatu haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa ja analysoimalla yrityksen toteutuneita tilinpäätöstietoja. Lopuksi on tutkittu yrityksestä laadittuja ennusteita. Tutkimustulokset osoittavat yrityskaupan olevan monimutkainen prosessi, joka ei onnistu ilman huolellista suunnittelua.
Lopputuloksena voidaan mainita, että yrityskauppa voidaan toteuttaa monella tavalla. Siihen liittyy monia velvollisuuksia ja rajoituksia. Tärkein yrityskaupan tekijä on kauppahinta, joka voidaan määritellä erilaisilla arvonmääritysmalleilla. Ne perustuvat yrityksen tulevaisuuden arviointiin. Jokainen arvonmääritysmalli antaa erilaisen tuloksen, ja yrityksen todellinen arvo saadaan käyttämällä eri menetelmiä. Tämän jälkeen yhdistellään niistä saatuja tuloksia. Virheet tulevaisuuden arvioinnissa aiheuttavat suuria eroja arvonmääritysmallien tuloksissa.