IT-tuki Kanta-Hämeen keskussairaalassa
Tuominen, Aleksi (2011)
Tuominen, Aleksi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä. Toimeksiantaja ei varsinaisesti tilannut työtä, mutta katsoi, että aiheena IT-tuen tutkiminen Kanta-Hämeen keskussairaalassa voisi olla hyödyllinen. Aihe arvioitiin hyödylliseksi, koska IT-osaston henkilökunta selvästi kaipasi jotain muutoksia nykyiseen toimintaan.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, kuinka nykyinen IT-tuki toimii. Työn avulla haluttiin lisäksi kartoittaa, kuinka riittävää tämänhetkinen tukitoiminta on ja miten sitä voitaisiin kehittää. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin kyselytutkimusta ja teemahaastattelua. Opinnäytteen teoriaosuuden kirjoittamiseen käytettiin hyväksi sekä kirjallisia että sähköisiä materiaaleja.
Teoriaosuudessa käsitellään IT-tukea yleisellä tasolla ja esitetään eri muotoja tuen järjestämiseksi. Osuudessa kuvataan myös IT-tuen monitahoiseen tehtäväalueeseen kuuluvia tehtäviä. Teorian lisäksi kerrotaan Kanta-Hämeen keskussairaalan IT-tukitoiminnasta lyhyesti. Aluksi kuvataan IT-osaston henkilöstö, jonka jälkeen esitellään käytössä oleva Help Desk -järjestelmä yleisine toiminnallisuuksineen.
Tutkimustuloksissa käydään yksityiskohtaisesti läpi sekä kyselytutkimuksessa että haastattelussa saadut tulokset, minkä jälkeen tuloksia vertaillaan keskenään. Tuloksista nähdään, että täysin samaa mieltä käsitellyistä asioista ei olla, mutta muutosta nykyiseen tilanteeseen selvästi kaivataan. Saatujen tutkimustulosten perusteella annetaan vielä kehitysehdotuksia IT-tuen toiminnan parantamiseksi Kanta-Hämeen keskussairaalassa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, kuinka nykyinen IT-tuki toimii. Työn avulla haluttiin lisäksi kartoittaa, kuinka riittävää tämänhetkinen tukitoiminta on ja miten sitä voitaisiin kehittää. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin kyselytutkimusta ja teemahaastattelua. Opinnäytteen teoriaosuuden kirjoittamiseen käytettiin hyväksi sekä kirjallisia että sähköisiä materiaaleja.
Teoriaosuudessa käsitellään IT-tukea yleisellä tasolla ja esitetään eri muotoja tuen järjestämiseksi. Osuudessa kuvataan myös IT-tuen monitahoiseen tehtäväalueeseen kuuluvia tehtäviä. Teorian lisäksi kerrotaan Kanta-Hämeen keskussairaalan IT-tukitoiminnasta lyhyesti. Aluksi kuvataan IT-osaston henkilöstö, jonka jälkeen esitellään käytössä oleva Help Desk -järjestelmä yleisine toiminnallisuuksineen.
Tutkimustuloksissa käydään yksityiskohtaisesti läpi sekä kyselytutkimuksessa että haastattelussa saadut tulokset, minkä jälkeen tuloksia vertaillaan keskenään. Tuloksista nähdään, että täysin samaa mieltä käsitellyistä asioista ei olla, mutta muutosta nykyiseen tilanteeseen selvästi kaivataan. Saatujen tutkimustulosten perusteella annetaan vielä kehitysehdotuksia IT-tuen toiminnan parantamiseksi Kanta-Hämeen keskussairaalassa.