Koulutuskeskus Sedun imagon nykytila : Henkilökunnan näkökulma
Köykkä, Milla (2011)
Köykkä, Milla
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713587
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Koulutuskeskus Sedun imagon nykytila henkilökunnan näkökulmasta. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä imagon syntymiseen, kehittämiseen ja merkitykseen. Toisena tavoitteena oli toteuttaa Koulutuskeskus Sedun henkilökunnalle imagotutkimus. Tutkimuksen alatavoitteina oli saada vastaus kysymyksiin, miten henkilökunta kokee organisaation, opetuspalvelun laadun ja organisaation tunnistettavuuden. Tavoitteena oli myös saada selville, missä asioissa organisaation imagossa on onnistuttu ja onko siinä joitain erityisiä kehittämistä vaativia kohteita. Ennen henkilökunnalle toteutettua kyselyä, Koulutuskeskus Sedun johdolle tehtiin huhtikuussa 2011 esitutkimus haastattelulla. Sen tarkoituksena oli selvittää johdon näkemystä imagoasioista. Varsinainen Koulutuskeskus Sedun henkilöstölle suunnattu tutkimus toteutettiin toukokuussa 2011 sähköisellä lomakkeella, kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 264 henkilöä ja sen vastausprosentti oli 45 %.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa vastaajista piti Sedun arvoja tärkeinä, mutta niiden toteutumisessa on vielä kehitettävää. Moni piti Sedua myös houkuttelevana opiskelupaikkana, mutta esimerkiksi ilmapiirin myönteisyydessä olisi vielä parannettavaa. Sedua kuvaaviksi sanoiksi vastaajat valitsivat eniten ammattitaitoisen, sekavan ja kankean. Sisäisessä markkinoinnissa olisi kehitettävä vielä etenkin tiedotusta. Opetuksen laatuun liittyen suurin osa vastanneista koki, että Sedun koulutustarjonta on kattava, opetus on ammattitaitoista ja osaavaa, ja että Sedu on korkeatasoinen kouluttaja. Opetuksen laatua Sedun eri toimipisteissä moni ei kuitenkaan pitänyt tasalaatuisena.
Sedun tunnistettavuuden osalta vastaajilla oli myönteisimmät mielikuvat markkinointiviestinnän ammattitaitoisuudesta, mutta he kaipasivat kehitystä opetusvälineiden ilmeen yhtenäisyyteen. Monet kuvailivat visuaalista imagoa nuorekkaaksi. Onnistuneiksi asioiksi Sedun imagossa monet esittivät esimerkiksi nuorekkuuden ja tunnettuuden, kehitettäviksi taas muun muassa yhtenäisyyden ja tasapuolisuuden. Monien vastaajien mielestä Sedu haluaisi olla ammattitaitoinen, ajantasainen ja nuorekas. Vastaajien näkemyksen mukaan Sedun imago on kokonaisuudessaan keskimäärin tasokas.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa vastaajista piti Sedun arvoja tärkeinä, mutta niiden toteutumisessa on vielä kehitettävää. Moni piti Sedua myös houkuttelevana opiskelupaikkana, mutta esimerkiksi ilmapiirin myönteisyydessä olisi vielä parannettavaa. Sedua kuvaaviksi sanoiksi vastaajat valitsivat eniten ammattitaitoisen, sekavan ja kankean. Sisäisessä markkinoinnissa olisi kehitettävä vielä etenkin tiedotusta. Opetuksen laatuun liittyen suurin osa vastanneista koki, että Sedun koulutustarjonta on kattava, opetus on ammattitaitoista ja osaavaa, ja että Sedu on korkeatasoinen kouluttaja. Opetuksen laatua Sedun eri toimipisteissä moni ei kuitenkaan pitänyt tasalaatuisena.
Sedun tunnistettavuuden osalta vastaajilla oli myönteisimmät mielikuvat markkinointiviestinnän ammattitaitoisuudesta, mutta he kaipasivat kehitystä opetusvälineiden ilmeen yhtenäisyyteen. Monet kuvailivat visuaalista imagoa nuorekkaaksi. Onnistuneiksi asioiksi Sedun imagossa monet esittivät esimerkiksi nuorekkuuden ja tunnettuuden, kehitettäviksi taas muun muassa yhtenäisyyden ja tasapuolisuuden. Monien vastaajien mielestä Sedu haluaisi olla ammattitaitoinen, ajantasainen ja nuorekas. Vastaajien näkemyksen mukaan Sedun imago on kokonaisuudessaan keskimäärin tasokas.