Kouluterveydenhoitajien osaaminen syömishäiriöisten nuorten tunnistamisessa ja hoitoonohjauksessa
Rantamäki, Pauliina; Öhman, Noora (2011)
Rantamäki, Pauliina
Öhman, Noora
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313447
Tiivistelmä
Rantamäki, Pauliina & Öhman, Noora. Kouluterveydenhoitajien osaaminen syömishäiriöisten nuorten tunnistamisessa ja hoitoonohjauksessa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2011, 54 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää yläkoulujen kouluterveydenhoitajien osaamista syömishäiriöisten nuorten tunnistamisessa ja hoitoonohjauksessa. Halusimme selvittää, mistä merkeistä kouluterveydenhoitaja tunnistaa syömishäiriöisen nuoren ja miten hän toimii epäilyksen herättyä.
Opinnäytetyömme on laadullinen. Aineiston keräsimme sähköpostikyselyllä Keravan ja Tuusulan yläluokkien kouluterveydenhoitajilta. Lähetimme kyselyt kymmenelle terveydenhoitajalle ja saimme takaisin viisi vastausta. Kysely oli puolistrukturoitu ja terveydenhoitajat vastasivat siihen omien kokemustensa perusteella vapaamuotoisesti.
Analysoimme aineiston sisällönanalyysimenetelmällä. Etsimme vastauksista samankaltaisuuksia, joista muodostimme lauseryhmiä ja tutkimuskysymyksiin vastaavia ala-, ylä- ja pääluokkia.
Opinnäytetyömme tärkeimmiksi tutkimustuloksiksi nousi, että huolen nuorten syömishäiriöistä herättää fyysiset ja psyykkiset muutokset sekä muutokset nuoren sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Kun nuori kärsii syömishäiriöstä, kouluterveydenhoitajan tärkein tehtävä on olla nuoren tukena ja moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen ohjata nuori jatkohoitoon.
Vastausten perusteella arvioimme kyselyymme vastanneilla kouluterveydenhoitajilla olevan hyvät perustiedot syömishäiriöisten nuorten tunnistamisessa ja hoitoonohjauksessa. Tietämys vaihteli jonkin verran terveydenhoitajien välillä. Analysoitava aineisto oli melko suppea, joten tutkimustuloksista ei voida tehdä laajempia yleistyksiä kouluterveydenhoitajien valmiuksista syömishäiriöiden kohtaamisessa.
Toivomme opinnäytetyöstämme olevan hyötyä kouluterveydenhoitajille sekä terveydenhoitoalaa opiskeleville. Tavoitteenamme oli saada kyselyyn vastanneet terveydenhoitajat pohtimaan omia valmiuksiaan syömishäiriöisten kohtaamisessa.
Asiasanat: syömishäiriöt, nuoret, kouluterveydenhuolto, terveydenhoitajat, osaaminen, varhainen puuttuminen, hoitoonohjaus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää yläkoulujen kouluterveydenhoitajien osaamista syömishäiriöisten nuorten tunnistamisessa ja hoitoonohjauksessa. Halusimme selvittää, mistä merkeistä kouluterveydenhoitaja tunnistaa syömishäiriöisen nuoren ja miten hän toimii epäilyksen herättyä.
Opinnäytetyömme on laadullinen. Aineiston keräsimme sähköpostikyselyllä Keravan ja Tuusulan yläluokkien kouluterveydenhoitajilta. Lähetimme kyselyt kymmenelle terveydenhoitajalle ja saimme takaisin viisi vastausta. Kysely oli puolistrukturoitu ja terveydenhoitajat vastasivat siihen omien kokemustensa perusteella vapaamuotoisesti.
Analysoimme aineiston sisällönanalyysimenetelmällä. Etsimme vastauksista samankaltaisuuksia, joista muodostimme lauseryhmiä ja tutkimuskysymyksiin vastaavia ala-, ylä- ja pääluokkia.
Opinnäytetyömme tärkeimmiksi tutkimustuloksiksi nousi, että huolen nuorten syömishäiriöistä herättää fyysiset ja psyykkiset muutokset sekä muutokset nuoren sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Kun nuori kärsii syömishäiriöstä, kouluterveydenhoitajan tärkein tehtävä on olla nuoren tukena ja moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen ohjata nuori jatkohoitoon.
Vastausten perusteella arvioimme kyselyymme vastanneilla kouluterveydenhoitajilla olevan hyvät perustiedot syömishäiriöisten nuorten tunnistamisessa ja hoitoonohjauksessa. Tietämys vaihteli jonkin verran terveydenhoitajien välillä. Analysoitava aineisto oli melko suppea, joten tutkimustuloksista ei voida tehdä laajempia yleistyksiä kouluterveydenhoitajien valmiuksista syömishäiriöiden kohtaamisessa.
Toivomme opinnäytetyöstämme olevan hyötyä kouluterveydenhoitajille sekä terveydenhoitoalaa opiskeleville. Tavoitteenamme oli saada kyselyyn vastanneet terveydenhoitajat pohtimaan omia valmiuksiaan syömishäiriöisten kohtaamisessa.
Asiasanat: syömishäiriöt, nuoret, kouluterveydenhuolto, terveydenhoitajat, osaaminen, varhainen puuttuminen, hoitoonohjaus