Kohti uutta koulua : seurantatutkimus kolmen päijäthämäläisen koulun muutosprosessista
Kannisto, Tiina (2011)
Kannisto, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011093013409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011093013409
Tiivistelmä
Päijät-Hämeessä sijaitseva Rakokiven koulu oli keväällä 2011 muutoksen edessä.
Vuonna 1979 rakennettu koulu sai syksyllä 2011 paljon uusia oppilaita, kun neljä uutta erityisluokkaa kahdesta muusta kunnan koulusta muutti samaan kouluun. Koulu otti myös käyttöön kansalaisopiston rakennuksen, joka sijaitsee koulun vieressä.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoitus oli seurata ja havain-noida koulun muutosprosessia ja olla mukana toteuttamassa sitä. Tavoitteena oli saada oppilaat osallisiksi koulupäivänsä ja uuden koulunsa suunnitteluun. Oppilaiden mielipiteitä kuultiin kyselylomakkeen avulla. Toisena tavoitteena oli kuulla kaikkien kolmen koulun henkilökuntaa SWOT-analyysin avulla. Analyysin tarkoitus oli kartoittaa henkilökunnan työyhteisöissään kokemia heikkouksia, vahvuuksia, mahdollisuuksia ja uhkia uutta koulua ajatellen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin paikan päällä Rakokiven koulussa.
Rakokiven koulun rehtoria haastateltiin henkilökohtaisesti. Tutkimusaineistoa saatiin myös vierailemalla aikaisemmin yhdistyneessä koulussa. Koulun rehtoria haastateltiin muutosprosessin sujumisesta ja toteutumisesta heidän koulussaan.
Hanke käynnistyi syksyllä 2010. Työryhmään kuuluivat lisäkseni toinen erityisopettaja ja Rakokiven koulun rehtori. Kunta antoi raamit rahankäyttöön, mutta muuten työryhmä sai melko vapaasti toteuttaa näkemyksiään. Uuden koulun aikaansaamisesta kuuluu kiitos kaikkien kolmen koulun henkilökunnalle.
Elokuussa 2011 prosessi oli loppusuoralla ja uudet oppilaat saapuivat kouluun. Uusi rakennus otettiin käyttöön, vaikka pihat olivat vielä kesken. Oppilaat toivoivat kyselyssä pihalle lisää leikkivälineitä. Osa leikkivälineistä oli elokuussa asennettu paikoilleen, joten heidän osallisuutensa muutosprosessissa toteutui. SWOT-analyysin tuloksista käytäntöön otettiin heti mm. viikon yhteiset aamukokoukset.
Vuonna 1979 rakennettu koulu sai syksyllä 2011 paljon uusia oppilaita, kun neljä uutta erityisluokkaa kahdesta muusta kunnan koulusta muutti samaan kouluun. Koulu otti myös käyttöön kansalaisopiston rakennuksen, joka sijaitsee koulun vieressä.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoitus oli seurata ja havain-noida koulun muutosprosessia ja olla mukana toteuttamassa sitä. Tavoitteena oli saada oppilaat osallisiksi koulupäivänsä ja uuden koulunsa suunnitteluun. Oppilaiden mielipiteitä kuultiin kyselylomakkeen avulla. Toisena tavoitteena oli kuulla kaikkien kolmen koulun henkilökuntaa SWOT-analyysin avulla. Analyysin tarkoitus oli kartoittaa henkilökunnan työyhteisöissään kokemia heikkouksia, vahvuuksia, mahdollisuuksia ja uhkia uutta koulua ajatellen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin paikan päällä Rakokiven koulussa.
Rakokiven koulun rehtoria haastateltiin henkilökohtaisesti. Tutkimusaineistoa saatiin myös vierailemalla aikaisemmin yhdistyneessä koulussa. Koulun rehtoria haastateltiin muutosprosessin sujumisesta ja toteutumisesta heidän koulussaan.
Hanke käynnistyi syksyllä 2010. Työryhmään kuuluivat lisäkseni toinen erityisopettaja ja Rakokiven koulun rehtori. Kunta antoi raamit rahankäyttöön, mutta muuten työryhmä sai melko vapaasti toteuttaa näkemyksiään. Uuden koulun aikaansaamisesta kuuluu kiitos kaikkien kolmen koulun henkilökunnalle.
Elokuussa 2011 prosessi oli loppusuoralla ja uudet oppilaat saapuivat kouluun. Uusi rakennus otettiin käyttöön, vaikka pihat olivat vielä kesken. Oppilaat toivoivat kyselyssä pihalle lisää leikkivälineitä. Osa leikkivälineistä oli elokuussa asennettu paikoilleen, joten heidän osallisuutensa muutosprosessissa toteutui. SWOT-analyysin tuloksista käytäntöön otettiin heti mm. viikon yhteiset aamukokoukset.