NÄYTTÖTUTKINNON JÄRJESTÄMINEN : Vaatetusalanperustutkinto/turkkuri
Jansson, Lis-Mari (2011)
Jansson, Lis-Mari
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092013129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092013129
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli laatia ja toteuttaa vaatetusalan perustutkinnon/turkkurin näyttöjen järjestämissuunnitelma aikuisille Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakouluun, The Wonder of Fur -hankkeelle, joka oli toimeksiantaja. Näyttötutkinnonsuunnitelman avulla The Wonder of Fur -hanke järjestää kyseisen näyttötutkintotilaisuuden, sekä pakollisen osion että valinnainen osion.
Opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimusta, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, sekä havainnointia. Kuudelle tutkintoon osallistujalle järjestettiin kvalitatiivinen teemahaastattelu toukokuussa 2010, jolla selvitettiin osallistujien sen hetkinen osaamistaso tutkinnon eri osa-alueissa. Havainnointi perustuu tutkijan omakohtaiseen näkemykseen ja kokemukseen turkisalalta.
Näyttötutkintotilaisuus järjestettiin ja seitsemän henkilöä osallistui näyttökokeeseen ja he suorittivat Vaatetusalan perustutkinnon/turkkuri. Moduulikoulutuksesta ja näyttötutkintotilaisuudesta kerättiin palautetta, jota voitaisiin käyttää seuraavaa näyttötutkintotilaisuutta järjestettäessä. Palautteen kerääminen ei kuulu varsinaiseen tutkimukseen ja näyttötutkintojärjestelmään, mutta on tärkeää WOF-hankkeelle. Opinnäytön järjestämissuunnitelman toimii jatkossa hyvänä lähtökohtana kehitettäessä turkisalan koulutusta.
Opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimusta, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, sekä havainnointia. Kuudelle tutkintoon osallistujalle järjestettiin kvalitatiivinen teemahaastattelu toukokuussa 2010, jolla selvitettiin osallistujien sen hetkinen osaamistaso tutkinnon eri osa-alueissa. Havainnointi perustuu tutkijan omakohtaiseen näkemykseen ja kokemukseen turkisalalta.
Näyttötutkintotilaisuus järjestettiin ja seitsemän henkilöä osallistui näyttökokeeseen ja he suorittivat Vaatetusalan perustutkinnon/turkkuri. Moduulikoulutuksesta ja näyttötutkintotilaisuudesta kerättiin palautetta, jota voitaisiin käyttää seuraavaa näyttötutkintotilaisuutta järjestettäessä. Palautteen kerääminen ei kuulu varsinaiseen tutkimukseen ja näyttötutkintojärjestelmään, mutta on tärkeää WOF-hankkeelle. Opinnäytön järjestämissuunnitelman toimii jatkossa hyvänä lähtökohtana kehitettäessä turkisalan koulutusta.