Markkinointisuunnitelma henkilöstöpalveluyritykselle
Pakonen, Minna (2011)
Pakonen, Minna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091413036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091413036
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kandia Palvelut Oy:lle. Kandia Palvelut Oy on henkilöstöpalvelualalla toimiva yritys. Työn tarkoituksena oli kehittää yritykselle markkinoinnin apuväline, jossa on analysoituna yrityksen lähtökohtatilanne ja tärkeimmät strategiapäätökset.
Opinnäytetyötä tehtäessä perehdyttiin henkilöstövuokrausalan keskeisimpiin menetelmiin ja piirteisiin, jotta saataisiin yleinen käsitys alasta ja sen perusteella laadittiin ympäristöanalyysi. Lähtökohta-analyysien avulla perehdyttiin nykyiseen liiketoimintaan ja siihen vaikuttaviin elementteihin. Nelikenttäanalyysi rakennettiin lähtökohta-analyysien perusteella, analysoiden nykyhetkeä ja mahdollista tulevaisuutta. Markkinointisuunnitelman mukaisesti laadittiin toimenpidesuunnitelma vuodelle 2011.
Toimenpidesuunnitelmassa otettiin huomioon yrityksen resurssit ja mitkä markkinointitoimet olisivat yritykselle mahdollisimman
tuottavia. Toimintasuunnitelmassa kerrattiin myös keskeisimpiä päivittäisiä markkinointitoimia, joita yrityksen olisi hyvä ottaa huomioon toimintaa suunnitellessaan.
Opinnäytetyö on rakennettu käsitellen kappalekohtaisesti markkinointisuunnitelman teoriaa ja samassa kappaleessa teoria sovellettiin yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyössä päädyttiin vetoketju-malliin, jotta markkinointisuunnitelma olisi
mahdollisimman helposti jatkohyödynnettävissä. Lähtökohta-analyysien perusteella voidaan todeta, että henkilöstövuokraus on erittäin suhdanneherkkä ala.
Yrityksen perustaminen alalle on myös verraten helppoa, yritystoiminnan aloittaminen ei vaadi suuria alkuinvestointeja. Markkinointisuunnitelman mahdollisena jatkotoimenpiteenä
näkisin tarkemman arkkinointiviestintäsuunnitelman.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kandia Palvelut Oy:lle. Kandia Palvelut Oy on henkilöstöpalvelualalla toimiva yritys. Työn tarkoituksena oli kehittää yritykselle markkinoinnin apuväline, jossa on analysoituna yrityksen lähtökohtatilanne ja tärkeimmät strategiapäätökset.
Opinnäytetyötä tehtäessä perehdyttiin henkilöstövuokrausalan keskeisimpiin menetelmiin ja piirteisiin, jotta saataisiin yleinen käsitys alasta ja sen perusteella laadittiin ympäristöanalyysi. Lähtökohta-analyysien avulla perehdyttiin nykyiseen liiketoimintaan ja siihen vaikuttaviin elementteihin. Nelikenttäanalyysi rakennettiin lähtökohta-analyysien perusteella, analysoiden nykyhetkeä ja mahdollista tulevaisuutta. Markkinointisuunnitelman mukaisesti laadittiin toimenpidesuunnitelma vuodelle 2011.
Toimenpidesuunnitelmassa otettiin huomioon yrityksen resurssit ja mitkä markkinointitoimet olisivat yritykselle mahdollisimman
tuottavia. Toimintasuunnitelmassa kerrattiin myös keskeisimpiä päivittäisiä markkinointitoimia, joita yrityksen olisi hyvä ottaa huomioon toimintaa suunnitellessaan.
Opinnäytetyö on rakennettu käsitellen kappalekohtaisesti markkinointisuunnitelman teoriaa ja samassa kappaleessa teoria sovellettiin yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyössä päädyttiin vetoketju-malliin, jotta markkinointisuunnitelma olisi
mahdollisimman helposti jatkohyödynnettävissä. Lähtökohta-analyysien perusteella voidaan todeta, että henkilöstövuokraus on erittäin suhdanneherkkä ala.
Yrityksen perustaminen alalle on myös verraten helppoa, yritystoiminnan aloittaminen ei vaadi suuria alkuinvestointeja. Markkinointisuunnitelman mahdollisena jatkotoimenpiteenä
näkisin tarkemman arkkinointiviestintäsuunnitelman.