Liikuttava kamera : kameraliikkeet elokuvakerronnassa
Boettge, Matias (2011)
Boettge, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062912471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062912471
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on monimuototyö, joka koostuu kirjallisesta tutkielmasta ja ohjaamastani itsenäisestä teososasta, 24-minuuttisesta draamakomediasta Ihana Aina. Tutkin kirjallisessa opinnäytetyössäni kameraliikkeiden toteutusta ja motivointia elokuvakerronnassa, sivuten välillä teososassani tehtyjä kuvallisia ratkaisuja.
Kuvausta käsittelevä kirjallisuus keskittyy usein tekniikkaan, kuvarajaukseen tai valaisun suunnitteluun, kameran liikuttelun funktiot ja motivaattorit jäävät usein parin lauseen varaan. Osittain tästä syystä päädyin pohtimaan, mielestäni erittäin olennaista, liikkuvan kameran vaikutusta kuvakerrontaan.
Kerron lyhyesti liikkuvan kameran syntyhistoriaa, käytettävissä olevasta tekniikasta, terminologiasta, erilaisista liiketyyleistä ja pohdin niiden vaikutusta elokuvaan ja katsojaan. Pohdin myös liikkeen rytmiä sekä itsearvoista objektiivista kameran liikuttelua ja sen funktioita. Kerron myös kameraliikkeiden suunnittelusta ja mahdollisista haasteista sovittaa kuvalliset visiot käytäntöön.
Kirjallinen työni pohjautuu kirjallisuuteen, verkkomateriaaliin sekä omaan työelämän ja teososani kautta saamaani kokemusperäiseen tietoon. Pyrin kokoamaan yhteen sekä perustietoa että syventävää pohdintaa liikkeen merkityksestä ja mahdollisuuksista, jotta teos tarjoaisi kattavan ja selkeän kokonaisuuden, jonka turvin kameraliikkeiden analyysi ja ymmärtäminen helpottuisi.
Kuvausta käsittelevä kirjallisuus keskittyy usein tekniikkaan, kuvarajaukseen tai valaisun suunnitteluun, kameran liikuttelun funktiot ja motivaattorit jäävät usein parin lauseen varaan. Osittain tästä syystä päädyin pohtimaan, mielestäni erittäin olennaista, liikkuvan kameran vaikutusta kuvakerrontaan.
Kerron lyhyesti liikkuvan kameran syntyhistoriaa, käytettävissä olevasta tekniikasta, terminologiasta, erilaisista liiketyyleistä ja pohdin niiden vaikutusta elokuvaan ja katsojaan. Pohdin myös liikkeen rytmiä sekä itsearvoista objektiivista kameran liikuttelua ja sen funktioita. Kerron myös kameraliikkeiden suunnittelusta ja mahdollisista haasteista sovittaa kuvalliset visiot käytäntöön.
Kirjallinen työni pohjautuu kirjallisuuteen, verkkomateriaaliin sekä omaan työelämän ja teososani kautta saamaani kokemusperäiseen tietoon. Pyrin kokoamaan yhteen sekä perustietoa että syventävää pohdintaa liikkeen merkityksestä ja mahdollisuuksista, jotta teos tarjoaisi kattavan ja selkeän kokonaisuuden, jonka turvin kameraliikkeiden analyysi ja ymmärtäminen helpottuisi.