Kasvatuskumppanuus näkyväksi : Kodin ja päiväkodin välinen yhteistyö
Töyräs, Sari (2011)
Töyräs, Sari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412057
Tiivistelmä
Tekijä: Sari Töyräs
Opinnäytetyön nimi: Kasvatuskumppanuus näkyväksi.
Kodin ja päiväkodin välinen yhteistyö
Sivuja (+liitteitä): 54 +1
Opinnäytetyön kuvaus: Tavoitteena oli löytää päivähoidon yhteyteen joustavia ja saavutettavia toimintamuotoja, joiden avulla voidaan tukea vanhempia arjessa selviy¬tymisessä. Lähtökohtana olivat siis lasten ja heidän perheidensä tarpeet. Päämääränä oli tehdä kasvatuskumppanuus näkyväksi.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat kasvatuskumppanuus ja sosiaalipedagogiikka.
Metodologinen esittely: Kehittämistyö on laadullinen ja kuvaileva. Aineistonke¬ruu¬menetelmänä käytin teemahaastattelua, joka toteutettiin yksityisessä päiväkodissa. Vastaajina oli 20 vanhempaa.
Keskeiset tutkimustulokset: Tulokset osoittivat, että tärkeintä toimivassa yhteis¬työssä on rehellinen, aito ja luottamuksellinen suhde. Toimiva yhteistyö edellyttää, että puhutaan samoista asioista eikä vain käytetä samoja sanoja. Kumppanuuden syn¬nyn kannalta merkittävinä tekijöinä vanhemmat pitivät päivähoidon aloitusta ja päi¬vittäisiä kohtaamisia. Henkilöstö tarvitsee työnsä tueksi toimintamuotoja, koulutusta ja konsultaatiota.
Johtopäätökset: Hyvä yhteistyö päivähoidossa pohjautuu toimivaan vuorovaikutuk¬seen, joka sisältää kes¬kuste¬lua ja kuuntelemista, monipuolista palautetta sekä uskal¬lusta puuttua ongelmiin. Näi¬den edellytyksiä ovat luottamus, rehellisyys ja avoimuus sekä erilaisten nä¬kemysten kun¬nioittaminen. Vanhemmat kokevat, että kokeiltujen toimintamallien avulla he pääsivät enemmän osallistumaan ja vaikuttamaan lastensa asioihin.
Asiasanat: päivähoito, perhe, yhteistyö, kasvatuskumppanuus, toimintamuodot
Opinnäytetyön nimi: Kasvatuskumppanuus näkyväksi.
Kodin ja päiväkodin välinen yhteistyö
Sivuja (+liitteitä): 54 +1
Opinnäytetyön kuvaus: Tavoitteena oli löytää päivähoidon yhteyteen joustavia ja saavutettavia toimintamuotoja, joiden avulla voidaan tukea vanhempia arjessa selviy¬tymisessä. Lähtökohtana olivat siis lasten ja heidän perheidensä tarpeet. Päämääränä oli tehdä kasvatuskumppanuus näkyväksi.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat kasvatuskumppanuus ja sosiaalipedagogiikka.
Metodologinen esittely: Kehittämistyö on laadullinen ja kuvaileva. Aineistonke¬ruu¬menetelmänä käytin teemahaastattelua, joka toteutettiin yksityisessä päiväkodissa. Vastaajina oli 20 vanhempaa.
Keskeiset tutkimustulokset: Tulokset osoittivat, että tärkeintä toimivassa yhteis¬työssä on rehellinen, aito ja luottamuksellinen suhde. Toimiva yhteistyö edellyttää, että puhutaan samoista asioista eikä vain käytetä samoja sanoja. Kumppanuuden syn¬nyn kannalta merkittävinä tekijöinä vanhemmat pitivät päivähoidon aloitusta ja päi¬vittäisiä kohtaamisia. Henkilöstö tarvitsee työnsä tueksi toimintamuotoja, koulutusta ja konsultaatiota.
Johtopäätökset: Hyvä yhteistyö päivähoidossa pohjautuu toimivaan vuorovaikutuk¬seen, joka sisältää kes¬kuste¬lua ja kuuntelemista, monipuolista palautetta sekä uskal¬lusta puuttua ongelmiin. Näi¬den edellytyksiä ovat luottamus, rehellisyys ja avoimuus sekä erilaisten nä¬kemysten kun¬nioittaminen. Vanhemmat kokevat, että kokeiltujen toimintamallien avulla he pääsivät enemmän osallistumaan ja vaikuttamaan lastensa asioihin.
Asiasanat: päivähoito, perhe, yhteistyö, kasvatuskumppanuus, toimintamuodot