SUOMALAISTEN PK‐YRITYSTEN SOSIAALISEN MEDIAN MARKKINOINTIVIESTINTÄ
Ketola, Matti; Markus, Autio (2011)
Ketola, Matti
Markus, Autio
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011740
Tiivistelmä
Työ käsittelee suomalaisten pk-yritysten sosiaalisen median käyttöä niiden markkinointiviestinnässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka suuri osa kohderyhmään kuuluvista yrityksistä käyttää markkinointiviestinnässään sosiaalista mediaa ja miten sitä käyttäneiden yritysten yrittäjät tai markkinointipäättäjät ovat markkinointiviestinnän yrityksissä kokeneet. Lisäksi tarkoituksenamme oli selvittää, oliko sosiaalisen median toimenpiteillä ollut vaikutusta yritysten tulokseen. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2010 verkkokyselynä Digium-ohjelmalla, johon saimme 271 vastausta. Kysely lähetettiin 5000 suomalaiselle pk-kategoriaan luettavalle yritykselle.
Lisäksi pohdimme tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa sosiaalisen median markkinointiviestintää käsitteen ja toteuttamisen näkökulmasta lähdekirjallisuuden ja tutkimustulosten kautta. Tutkimme myös, kuinka pk-yrityksen tulisi lähestyä sosiaalista mediaa.
Tutkimuksessamme pääsimme tutustumaan suomalaisten pk-yritysten näkymiin sosiaalisen median markkinointiviestinnässä. Tulosten perusteella sosiaalinen media on vielä uusi ja vähän käytetty markkinointiviestinnän muoto, jossa osa pk-yrityksistä on tehnyt kokeiluja, mutta isompi rynnistys odottaa vielä itseään. Tuloksista näkyy selvästi sosiaalisen median markkinointiviestintään käytetty-jen panostusten, kuten koulutusten ja ostettujen palveluiden vaikutus markkinointiviestintätyyty-väisyyteen. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen median haasteita ovat muun muassa asiakkaiden oikeanlainen tavoittaminen, heidän kanssaan vuorovaikuttaminen verkossa ja se problematiikka, joka johtuu sosiaalisessa mediassa toimimisen vähäisestä suunnitelmallisuudesta.
Työn keskeinen tulos on, että sosiaalisen median markkinointiviestinnässä pätevät samat lainalaisuudet kuin muussakin markkinointiviestinnässä. Sosiaalinen media tarjoaa hyvät mahdollisuudet markkinointiviestinnän onnistumiseen myös pk-yritykselle. Sosiaalinen media vaatii riittävän suunnitelmallista ja vuorovaikutteista toimintaa, mutta sen on poikettava perinteisestä markkinointivies-tinnästä sosiaalisemmalla, vuorovaikutteisemmalla otteella.
Lisäksi pohdimme tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa sosiaalisen median markkinointiviestintää käsitteen ja toteuttamisen näkökulmasta lähdekirjallisuuden ja tutkimustulosten kautta. Tutkimme myös, kuinka pk-yrityksen tulisi lähestyä sosiaalista mediaa.
Tutkimuksessamme pääsimme tutustumaan suomalaisten pk-yritysten näkymiin sosiaalisen median markkinointiviestinnässä. Tulosten perusteella sosiaalinen media on vielä uusi ja vähän käytetty markkinointiviestinnän muoto, jossa osa pk-yrityksistä on tehnyt kokeiluja, mutta isompi rynnistys odottaa vielä itseään. Tuloksista näkyy selvästi sosiaalisen median markkinointiviestintään käytetty-jen panostusten, kuten koulutusten ja ostettujen palveluiden vaikutus markkinointiviestintätyyty-väisyyteen. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen median haasteita ovat muun muassa asiakkaiden oikeanlainen tavoittaminen, heidän kanssaan vuorovaikuttaminen verkossa ja se problematiikka, joka johtuu sosiaalisessa mediassa toimimisen vähäisestä suunnitelmallisuudesta.
Työn keskeinen tulos on, että sosiaalisen median markkinointiviestinnässä pätevät samat lainalaisuudet kuin muussakin markkinointiviestinnässä. Sosiaalinen media tarjoaa hyvät mahdollisuudet markkinointiviestinnän onnistumiseen myös pk-yritykselle. Sosiaalinen media vaatii riittävän suunnitelmallista ja vuorovaikutteista toimintaa, mutta sen on poikettava perinteisestä markkinointivies-tinnästä sosiaalisemmalla, vuorovaikutteisemmalla otteella.