Työssäoppimisen ja näyttöjen kehittäminen rakennusalan ammatillisessa koulutuksessa opiskelijan näkökulmasta
Huhtala, Janne (2011)
Huhtala, Janne
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611181
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli työssäoppimisen ja näyttöjen kehittäminen. Siinä on esitelty ammatillisten perustutkintojen muodostumista, näyttöjä, työssäoppimista ja niihin liittyvää arviointia. Aihe on mielestäni ajankohtainen, koska ammatilliset perustutkinnot uudistuivat vuosina 2008-2010 ja sen myötä näyttöjä ja työssäoppimista on oppilaitoksissa edelleen lisääntyvässä määrin.
Tutkimus rajattiin käsittelemään työssäoppimisen ja näyttöjen kehittämistä ainoastaan opiskelijan näkökulmasta. Kehittämiskohteita selvitetään opiskelijoille tehtävän kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston kehittämää INKA-palautejärjestelmää.
Työssä on tarkoitus tutkia ja kehittää työssäoppimisen näyttöjen käytäntöjä ja toimintatapoja, jotka ovat tarkoitettu ensisijaisesti Koulutuskeskus Sedun Lapuan opetuspisteen käyttöön.
Tutkimus rajattiin käsittelemään työssäoppimisen ja näyttöjen kehittämistä ainoastaan opiskelijan näkökulmasta. Kehittämiskohteita selvitetään opiskelijoille tehtävän kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston kehittämää INKA-palautejärjestelmää.
Työssä on tarkoitus tutkia ja kehittää työssäoppimisen näyttöjen käytäntöjä ja toimintatapoja, jotka ovat tarkoitettu ensisijaisesti Koulutuskeskus Sedun Lapuan opetuspisteen käyttöön.