Unelmien hostelli - markkinoinnin vaikutus tunnettuuteen : Tunnettuus- ja mielipidekysely TAMK:n opiskelijoille case: Dream Hostel Tampere
Isokangas, Eeva (2011)
Isokangas, Eeva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310840
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Tamperelaisen Dream Hostelin kanssa. Tarkoituksena oli selvittää sähköisen kyselylomakkeen avulla Dream Hostelin tunnettuutta, onko Dream Hostel tuttu ja mitä kautta.
Lisäksi selvitettiin kyselyyn vastanneiden mielipiteitä yrityksen internet-sivujen antamasta kuvasta ja aamiaispalvelun tärkeydestä, sekä saatiin vastauksia siihen, mitä kriteereitä potentiaalinen asiakas pitää tärkeimpinä edullista majoitusta valitessaan ja kuinka paljon vastaajat olisivat valmiita maksamaan hostel- tasoisesta yöpymisestä.
Otosjoukoksi valittiin sattumanvaraisesti Tampereen ammattikorkeakoulun eri alojen oppilaita, sähköinen kyselylomake lähetettiin opiskelijoille sähköpostitse. Kyselyn aineisto koostui 208:sta vastauksesta. Lomake-editorin avulla vastausten karttumista oli helppo seurata jo tiedunkeruu vaiheessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella Dream Hostel oli tuttu vain lähes puolelle kyselyyn osallistuneista. Dream Hostelista oltiin eniten luettu lehdistä ja kuultu koulun välityksellä. Internet sivujen antama kuva jakoi makuasiana mielipiteitä puoleen ja toiseen, toiset vierastivat huoneiden kliinisyyttä ja toiset taas pitivät tilojen pirteästä ja nuorekkaasta designista. Selvästi enemmistö vastaajista olisi kuitenkin valmis yöpymään paikassa annetun kuvan perusteella.
Tärkeimpinä kriteereinä pidettiin hostellin hintaa, hinta / laatusuhdetta, turvallisuutta, sijaintia ja siisteyttä / palveluympäristöä. Tulosten perusteella maksulliset lisäpalvelut, oletettu hauskuus, maksuttomat lisäpalvelut sekä imago vaikuttivat vähiten merkityksellisiltä edullista majoitusta valittaessa. Vastausten perusteella aamiaspalvelun tarjoamista voisi suositella harkitsemaan.
Tuloksista tulee olemaan hyötyä Dream Hostelille tulevaisuutta ajatellen sillä kaikki se tieto, mitä mahdollisilta asiakkailta saadaan, auttaa yritystä jatkossa tekemään päätöksiä yrityksen toiminnan suhteen.
Lisäksi selvitettiin kyselyyn vastanneiden mielipiteitä yrityksen internet-sivujen antamasta kuvasta ja aamiaispalvelun tärkeydestä, sekä saatiin vastauksia siihen, mitä kriteereitä potentiaalinen asiakas pitää tärkeimpinä edullista majoitusta valitessaan ja kuinka paljon vastaajat olisivat valmiita maksamaan hostel- tasoisesta yöpymisestä.
Otosjoukoksi valittiin sattumanvaraisesti Tampereen ammattikorkeakoulun eri alojen oppilaita, sähköinen kyselylomake lähetettiin opiskelijoille sähköpostitse. Kyselyn aineisto koostui 208:sta vastauksesta. Lomake-editorin avulla vastausten karttumista oli helppo seurata jo tiedunkeruu vaiheessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella Dream Hostel oli tuttu vain lähes puolelle kyselyyn osallistuneista. Dream Hostelista oltiin eniten luettu lehdistä ja kuultu koulun välityksellä. Internet sivujen antama kuva jakoi makuasiana mielipiteitä puoleen ja toiseen, toiset vierastivat huoneiden kliinisyyttä ja toiset taas pitivät tilojen pirteästä ja nuorekkaasta designista. Selvästi enemmistö vastaajista olisi kuitenkin valmis yöpymään paikassa annetun kuvan perusteella.
Tärkeimpinä kriteereinä pidettiin hostellin hintaa, hinta / laatusuhdetta, turvallisuutta, sijaintia ja siisteyttä / palveluympäristöä. Tulosten perusteella maksulliset lisäpalvelut, oletettu hauskuus, maksuttomat lisäpalvelut sekä imago vaikuttivat vähiten merkityksellisiltä edullista majoitusta valittaessa. Vastausten perusteella aamiaspalvelun tarjoamista voisi suositella harkitsemaan.
Tuloksista tulee olemaan hyötyä Dream Hostelille tulevaisuutta ajatellen sillä kaikki se tieto, mitä mahdollisilta asiakkailta saadaan, auttaa yritystä jatkossa tekemään päätöksiä yrityksen toiminnan suhteen.