Muotoile!maa : osallistava muotoilutyöpaja esikoululaisille
Riepponen, Niko (2011)
Riepponen, Niko
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310808
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja testattiin uusi palvelumalli Espoon kaupungille. Palvelumalli sisälsi esikoululaisille suunnatun muotoilutyöpajan ja sen pohjalta toteutetun leikkivälineen.
Muotoile!maa-projektin tavoite oli muotoilukasvatuksellisin keinoin saattaa lapsi havainnoimaan
elinympäristöään laajemmin. Tarkoituksena oli lujittaa lapsen arvostusta rakennettua ja muuta ympäristöä kohtaan.
Lisäksi osallistamalla asukkaat kaupunkiympäristön rakentamiseen vähennetään ympäristöön kohdistuvaa ilkivaltaa.
Saatu palaute oli enimmäkseen positiivista ja projektin nähtiin saavuttaneen tavoitteensa.
Palautteesta paistoi projektin aikana vallinnut positiivinen yhteishenki. Päiväkodin henkilökunta koki uotoilutyöpajan sopivan esikoululaisille ja tukevan esikoululaisten kasvatustyötä.
Tuotteistaminen jatkuu tämän opinnäytetyön jälkeen ja tiedusteluja seuraavasta Muotoile!maa-projektista on tehty. Leikkivälineen osalta kehitystyössä tullaan keskittymään turvallisen kokonaisuuden suunnitteluun.
Muotoile!maa-projektin tavoite oli muotoilukasvatuksellisin keinoin saattaa lapsi havainnoimaan
elinympäristöään laajemmin. Tarkoituksena oli lujittaa lapsen arvostusta rakennettua ja muuta ympäristöä kohtaan.
Lisäksi osallistamalla asukkaat kaupunkiympäristön rakentamiseen vähennetään ympäristöön kohdistuvaa ilkivaltaa.
Saatu palaute oli enimmäkseen positiivista ja projektin nähtiin saavuttaneen tavoitteensa.
Palautteesta paistoi projektin aikana vallinnut positiivinen yhteishenki. Päiväkodin henkilökunta koki uotoilutyöpajan sopivan esikoululaisille ja tukevan esikoululaisten kasvatustyötä.
Tuotteistaminen jatkuu tämän opinnäytetyön jälkeen ja tiedusteluja seuraavasta Muotoile!maa-projektista on tehty. Leikkivälineen osalta kehitystyössä tullaan keskittymään turvallisen kokonaisuuden suunnitteluun.