Höjande och upprätthållande av arbetsförmågan : En utmaning för företagshälsovården
Ahlgren, Tove (2011)
Ahlgren, Tove
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060210751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060210751
Tiivistelmä
Elämme yhteiskunnassa jossa ikärakenne on muuttunut ja on synytynyt tarve pidentää työvuosia, jotta me myös jatkossa voisimme nauttia kunnallisista palveluista ja eläkkeistä.
Miten työntekijät jaksaisivat pidempään työelämässä? Päävastuu työntekijöiden terveydentilasta ja hyvinvoinnista työssä on työnantajilla, mutta työterveydellä on keskeinen
asema työnantajan tukemisessa koskien työntekijöiden työkykyä.
Olen itse työterveyshoitaja ja minulla on 8 vuoden työkokemus kolmesta eri työterveysyksiköstä joten viittaan tässä tutkimuksessa omaan kokemukseeni.
Miten työterveyspalveluja voisi kehittää?
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää mitä mieltä työnantajat ovat työterveyden palveluista?
Tutkimuskysymykset ovat:
1) Ovatko työterveysasiakkaat tyytyväisiä työterveyspalveluiden tarjontaan?
2) Mitä palveluissa voisi kehittää?
3) Miten työnantajat seuraavat sairaspoissaoloja ja työkykyö?
4) Miten yhteistyötä työterveyden ja työnantajien kesken voisi kehittää?
5) Mitä tutkimus sanoo työkyvystä?
Menetelmänä työssäni käytin kvantitatiivista tutkimusta Kuninkaantien työterveysteen ja kvalitatiivista sisältöanalyysiä. Lähetimme tutkimuskaavakkeen 200:lle yritykselle ja analysion 7 väitöskirjaa ja kolme tutkimusta työkykyyn liittyen.
Teoreettisena viitekehyksenä käytin Aaron Antonovskyn Salutogeneettistä terveyttä edistävää mallia jossa koherenssin tunteella on tärkeä merkitys ihmisen asemaan kontinumilla terveys–sairaus. Toisena teoriana käytin Katie Erikssonin määritelmää terveydestä jossa Terveys on tasapainotila terveyden ja hyvinvoinnin välillä, mutta ei välttämättä sairauden poissulkemista.
Tuloksena tässä tutkimuksessa matalasta vastausprosentista huolimatta (24%) on yhteistyön ja kommunikoinnin parantaminen ja tehostaminen työterveyden ja työnantajien kesken. Työnantajat tarvitsevat informaatiota,tietoa ja tukea sellaisten työpaikkojen luomisessa jossa työntekijät viihtyvät ja voivat hyvin jotta he jaksaisivat työssä mahdollisimman pitkään.
Miten työntekijät jaksaisivat pidempään työelämässä? Päävastuu työntekijöiden terveydentilasta ja hyvinvoinnista työssä on työnantajilla, mutta työterveydellä on keskeinen
asema työnantajan tukemisessa koskien työntekijöiden työkykyä.
Olen itse työterveyshoitaja ja minulla on 8 vuoden työkokemus kolmesta eri työterveysyksiköstä joten viittaan tässä tutkimuksessa omaan kokemukseeni.
Miten työterveyspalveluja voisi kehittää?
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää mitä mieltä työnantajat ovat työterveyden palveluista?
Tutkimuskysymykset ovat:
1) Ovatko työterveysasiakkaat tyytyväisiä työterveyspalveluiden tarjontaan?
2) Mitä palveluissa voisi kehittää?
3) Miten työnantajat seuraavat sairaspoissaoloja ja työkykyö?
4) Miten yhteistyötä työterveyden ja työnantajien kesken voisi kehittää?
5) Mitä tutkimus sanoo työkyvystä?
Menetelmänä työssäni käytin kvantitatiivista tutkimusta Kuninkaantien työterveysteen ja kvalitatiivista sisältöanalyysiä. Lähetimme tutkimuskaavakkeen 200:lle yritykselle ja analysion 7 väitöskirjaa ja kolme tutkimusta työkykyyn liittyen.
Teoreettisena viitekehyksenä käytin Aaron Antonovskyn Salutogeneettistä terveyttä edistävää mallia jossa koherenssin tunteella on tärkeä merkitys ihmisen asemaan kontinumilla terveys–sairaus. Toisena teoriana käytin Katie Erikssonin määritelmää terveydestä jossa Terveys on tasapainotila terveyden ja hyvinvoinnin välillä, mutta ei välttämättä sairauden poissulkemista.
Tuloksena tässä tutkimuksessa matalasta vastausprosentista huolimatta (24%) on yhteistyön ja kommunikoinnin parantaminen ja tehostaminen työterveyden ja työnantajien kesken. Työnantajat tarvitsevat informaatiota,tietoa ja tukea sellaisten työpaikkojen luomisessa jossa työntekijät viihtyvät ja voivat hyvin jotta he jaksaisivat työssä mahdollisimman pitkään.