Työhyvinvointi EF Education Oy:ssä
Takanen, Jenni (2011)
Takanen, Jenni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110738
Tiivistelmä
EF Education Oy on vuonna 1965 Ruotsissa perustettu maailman suurin yksityinen kielikouluttaja, jolla on toimistoja yli 50 eri maassa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona EF:n Suomen toimistoon, Helsinkiin, jossa työskentelee noin 20 henkilöä. Opinnäytetyön tavoitteena oli EF:n henkilökunnan haastattelujen avulla kartoittaa yrityksen työhyvinvoinnin nykytilaa sekä saada selville, miten sitä voisi työntekijöiden mielestä parantaa. Työn aihe valittiin sillä perusteella, että EF:llä ei tutkita työhyvinvointia systemaattisesti, joten ajankohtaista tietoa siitä ei tällä hetkellä ole.
Tietoperustassa pohdittiin työhyvinvointia, työkykyä ja työssä jaksamista. Käsitteet olivat hyvin laajoja, joten ne rajattiin koskemaan tekijöitä, jotka olivat merkittäviä tämän tutkimuksen kannalta. Työhyvinvointia pohdittaessa huomioitiin yksilön lisäksi työyhteisön näkökulma, kun taas työkyky ja työssä jaksaminen liittyivät enemmän yksilön hyvinvointiin. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa EF:n Helsingin toimipisteen työntekijää, jotka työskentelivät EF:n eri osastoilla ja toimivat erilaisissa työtehtävissä. Sen lisäksi tehtiin kahdeksan viikkoa systemaattista havainnointia EF:n työhyvinvoinnista. Havainnointi tehtiin pääosin EF:n yritysmyynnistä vastaavan osaston työntekijöistä ja se toimi haastattelujen tukena työhyvinvoinnin ilmiön ymmärtämisessä.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että EF:n työhyvinvoinnin nykytilassa on hyvää muun muassa joustavuus, hyvä työilmapiiri ja toimiva esimiestyö. Ongelmatekijöiksi koettiin suhteellisen suuri vaihtuvuus, jatkuva myyntipaine sekä avokonttori työskentelymuotona.
Tietoperustassa pohdittiin työhyvinvointia, työkykyä ja työssä jaksamista. Käsitteet olivat hyvin laajoja, joten ne rajattiin koskemaan tekijöitä, jotka olivat merkittäviä tämän tutkimuksen kannalta. Työhyvinvointia pohdittaessa huomioitiin yksilön lisäksi työyhteisön näkökulma, kun taas työkyky ja työssä jaksaminen liittyivät enemmän yksilön hyvinvointiin. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa EF:n Helsingin toimipisteen työntekijää, jotka työskentelivät EF:n eri osastoilla ja toimivat erilaisissa työtehtävissä. Sen lisäksi tehtiin kahdeksan viikkoa systemaattista havainnointia EF:n työhyvinvoinnista. Havainnointi tehtiin pääosin EF:n yritysmyynnistä vastaavan osaston työntekijöistä ja se toimi haastattelujen tukena työhyvinvoinnin ilmiön ymmärtämisessä.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että EF:n työhyvinvoinnin nykytilassa on hyvää muun muassa joustavuus, hyvä työilmapiiri ja toimiva esimiestyö. Ongelmatekijöiksi koettiin suhteellisen suuri vaihtuvuus, jatkuva myyntipaine sekä avokonttori työskentelymuotona.