Teknisen kaupan mahdollisuudet kotimaan markkina-alueilla - Case: Lohjan Kumi ja Matto
Saarinen, Jouko; Huuskonen, Henri (2011)
Saarinen, Jouko
Huuskonen, Henri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010436
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu Lohjan Kumi ja Matto Oy:n toimeksiannosta. Työn tarkoituksena on tutkia ja selvittää, mistä Suomen alueelta löytyy eniten Lohjan Kumille ja Matolle potentiaalisia asiakkaita ja missä teknisen kaupan kilpailevaa toimintaa on vähiten. Opinnäytetyö jakaantuu teoreettiseen viitekehykseen, tutkimukseen sekä johtopäätöksiin. Tämän työn tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle pohjatietoa mahdollisia jatkotutkimuksia varten. Toimeksiantaja voi tietojen pohjalta tehdä päätöksen tutkia tarkemmin tutkimustuloksista esiin tulleita markkina-alueita ja tehdä siten päätöksiä liiketoiminnan laajentamisesta.
Teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointitutkimusta prosessina sekä markkinointitutkimuksen menetelmiä. Toisena teoreettisen viitekehyksen päälukuna on markkinatieto. Teoria tarkastelee markkinatiedon tarvetta, lähteitä sekä hyödyntämistä yrityksen näkökulmasta.
Tutkimus jakaantuu tutkimussuunnitelmaan ja varsinaiseen tutkimukseen. Tutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena etsimällä sekundaarista markkinatietoa. Potentiaalisia asiakasyrityksiä etsittiin tietyillä kriteereillä Fonectan ProFinder B2B -työkalulla. Tämän lisäksi kartoitettiin kilpailijoiden kaikki toimipisteet pääosin heidän kotisivuiltaan löytyvien tietojen perusteella.
Tutkimustuloksena saatiin potentiaalisten asiakkaitten ja kilpailijoiden lukumäärä Suomessa. Tätä markkina-aluetietoa jalostettiin kunnittain ja lopulta tarkasteltiin sekä vertailtiin tarkemmin Suomen ELY-alueittain. Suomessa osoitettiin ELY-alueita, joista tutkimukseen annetuilla kriteereillä löytyi kilpailevaa toimintaa suhteessa vähemmän potentiaalisiin asiakkaisiin nähden. ELY-alueiden vertailu oli pohjana toimeksiantajalle tehdyssä ehdotuksessa jatkotoimenpiteisiin.
Teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointitutkimusta prosessina sekä markkinointitutkimuksen menetelmiä. Toisena teoreettisen viitekehyksen päälukuna on markkinatieto. Teoria tarkastelee markkinatiedon tarvetta, lähteitä sekä hyödyntämistä yrityksen näkökulmasta.
Tutkimus jakaantuu tutkimussuunnitelmaan ja varsinaiseen tutkimukseen. Tutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena etsimällä sekundaarista markkinatietoa. Potentiaalisia asiakasyrityksiä etsittiin tietyillä kriteereillä Fonectan ProFinder B2B -työkalulla. Tämän lisäksi kartoitettiin kilpailijoiden kaikki toimipisteet pääosin heidän kotisivuiltaan löytyvien tietojen perusteella.
Tutkimustuloksena saatiin potentiaalisten asiakkaitten ja kilpailijoiden lukumäärä Suomessa. Tätä markkina-aluetietoa jalostettiin kunnittain ja lopulta tarkasteltiin sekä vertailtiin tarkemmin Suomen ELY-alueittain. Suomessa osoitettiin ELY-alueita, joista tutkimukseen annetuilla kriteereillä löytyi kilpailevaa toimintaa suhteessa vähemmän potentiaalisiin asiakkaisiin nähden. ELY-alueiden vertailu oli pohjana toimeksiantajalle tehdyssä ehdotuksessa jatkotoimenpiteisiin.