Uusien lähi- ja luomutuottajien ja -yrittäjien kartoittaminen Uudellamaalla Makumaku-verkkokaupan tarpeisiin
Honkanen, Vassa; Sutinen, Titta (2011)
Honkanen, Vassa
Sutinen, Titta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010416
Tiivistelmä
Lähi- ja luomuruoka on aiheena hyvin ajankohtainen. Keskustelu käy kiivaana ruoan alkuperästä, luonnonmukaisuudesta, terveellisyydestä ja ympäristövaikutuksista. Kulu-tuskäyttäytyminen on myös muuttunut ympäristöystävällisemmäksi. Siksi luonnonmu-kaisesti tuotettuja elintarvikkeita on helposti saatavilla, mutta lähiruoka hakee vielä paikkaansa. Alalle ovat tulleet Internetissä toimivat erikoismyymälät, jotka helpottavat ruoan saatavuutta. Lähi- ja luomuruoalla on valoisa tulevaisuus, johon myös päätöksen-tekijät ovat vaikuttaneet kannustamalla ja rahoittamalla sitä.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Makumakulle, joka on Internetissä toimiva lähi- ja luomuruokakauppa. Makumakun toiminnan perusajatuksena on saattaa tuottaja ja kuluttaja yhteen helposti ja vaivattomasti. Tavoitteena on tarjota monipuolinen tuote-valikoima. Makumaku välittää asiakkailleen tuoretta ruokaa viikoittain ilman varastointia.
Työn tavoitteena on kartoittaa lähi- ja luomuruokatuottajien ja -yrittäjien suhtautumista Internet-ruokakauppaan. Tutkimuksessa otetaan selvää syistä mahdolliseen kiinnostuk-seen tai vastaavasti kiinnostumattomuuteen. Tutkimus tehtiin Uudellamaalla, 100 kilo-metrin säteellä Helsingistä, jotta lähiruoan kriteerit täyttyvät. Haastateltaviksi valittiin lähi- ja luomutuottajia ja -yrittäjiä toimeksiantajan toiveesta.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen, sillä tutkimuksen tavoitteena oli löytää uusia asioita luonnollisissa ja todellisissa tilanteissa. Kahdeksan haastattelua tehtiin maalis-huhtikuussa vierailemalla haastateltavien luona. Haastateltaviksi valittiin uusimaalaisia tuottajia ja yrittäjiä useilta eri aloilta, jotta Makumakun tuotevalikoima laajentuisi enti-sestään.
Haastateltavilla on mielenkiintoa Makumakua kohtaan. Kaikki haastateltavat suhtautuvat Internet-kauppaan myönteisesti, mutta osalle se ei ole oikeanlainen eikä tarpeellinen myyntikanava.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Makumakulle, joka on Internetissä toimiva lähi- ja luomuruokakauppa. Makumakun toiminnan perusajatuksena on saattaa tuottaja ja kuluttaja yhteen helposti ja vaivattomasti. Tavoitteena on tarjota monipuolinen tuote-valikoima. Makumaku välittää asiakkailleen tuoretta ruokaa viikoittain ilman varastointia.
Työn tavoitteena on kartoittaa lähi- ja luomuruokatuottajien ja -yrittäjien suhtautumista Internet-ruokakauppaan. Tutkimuksessa otetaan selvää syistä mahdolliseen kiinnostuk-seen tai vastaavasti kiinnostumattomuuteen. Tutkimus tehtiin Uudellamaalla, 100 kilo-metrin säteellä Helsingistä, jotta lähiruoan kriteerit täyttyvät. Haastateltaviksi valittiin lähi- ja luomutuottajia ja -yrittäjiä toimeksiantajan toiveesta.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen, sillä tutkimuksen tavoitteena oli löytää uusia asioita luonnollisissa ja todellisissa tilanteissa. Kahdeksan haastattelua tehtiin maalis-huhtikuussa vierailemalla haastateltavien luona. Haastateltaviksi valittiin uusimaalaisia tuottajia ja yrittäjiä useilta eri aloilta, jotta Makumakun tuotevalikoima laajentuisi enti-sestään.
Haastateltavilla on mielenkiintoa Makumakua kohtaan. Kaikki haastateltavat suhtautuvat Internet-kauppaan myönteisesti, mutta osalle se ei ole oikeanlainen eikä tarpeellinen myyntikanava.