Muotoilualumnien visuaalinen identiteetti
Savolainen, Samuel (2011)
Savolainen, Samuel
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052810115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052810115
Tiivistelmä
Graafinen ohjeisto on olennainen työkalu yrityksen, säätiön tai yhdistyksen visuaalisen identiteetin hallinnassa. Tällainen ohjeisto ohjeistaa ja opastaa visuaalisten elementtien, kuten liiketunnuksen, liikemerkin, logon, värien sekä typografian oikeanlaisessa käytössä. Tavoitteena on, että ohjeiston avulla kuka tahansa kykenisi suunnittelemaan
ja toteuttamaan yhtenäisen näköistä viestintämateriaalia. Tämä opinnäytetyö selostaa graafisen ohjeiston ensimmäisen version synnyn Kymenlaakson ammattikorkeakoulun muotoilun koulutusohjelman suunnitellulle alumniyhdistykselle.
Työ jakautui kolmeen osa-alueeseen: väriteeman löytämiseen, olemassa olevan tunnuksen muokkaamiseen ja typografisen identiteetin määrittämiseen. Inspiraationa käytettiin 1950- ja 1960-luvuille ominaista modernistista henkeä.
Kolmen päävärin ja kahden lisävärin väriteeman määrittämisessä käytettiin Pantone Matching System-värikartastoa. Väriyhdistelmien löytämisen jälkeen värien käytölle määriteltiin joukko sääntöjä värien sopivasta käytöstä. Tunnusta muokattiin selkeämmäksi ja luettavammaksi. Typografinen identiteetti rakennettiin ennen kaikkea sveitsiläisen typografi Adrian Frutigerin 1950-luvulla suunnittelemaan päätteettömään Univers-kirjasintyyppiin.
ja toteuttamaan yhtenäisen näköistä viestintämateriaalia. Tämä opinnäytetyö selostaa graafisen ohjeiston ensimmäisen version synnyn Kymenlaakson ammattikorkeakoulun muotoilun koulutusohjelman suunnitellulle alumniyhdistykselle.
Työ jakautui kolmeen osa-alueeseen: väriteeman löytämiseen, olemassa olevan tunnuksen muokkaamiseen ja typografisen identiteetin määrittämiseen. Inspiraationa käytettiin 1950- ja 1960-luvuille ominaista modernistista henkeä.
Kolmen päävärin ja kahden lisävärin väriteeman määrittämisessä käytettiin Pantone Matching System-värikartastoa. Väriyhdistelmien löytämisen jälkeen värien käytölle määriteltiin joukko sääntöjä värien sopivasta käytöstä. Tunnusta muokattiin selkeämmäksi ja luettavammaksi. Typografinen identiteetti rakennettiin ennen kaikkea sveitsiläisen typografi Adrian Frutigerin 1950-luvulla suunnittelemaan päätteettömään Univers-kirjasintyyppiin.